Joda, Alfsen, man kan steke i olivenolje

oilFor et par måneder siden satt jeg og så på 4-stjerners middag på tv. Det var grekeren Fedon Lindberg som skulle kokkelere og invitere, så jeg var selvsagt spent på hva han ville lage. Maten så helt herlig ut, Fedon vant den uka, og her er oppskriftene om noen vil prøve seg.

Men det er ikke det som er poenget, iallfall ikke hele poenget. Poenget er at da Fedon brunte lammeskankene sine, tok han den fine olivenoljen sin i gryta. – Nei, nei nei, utbrøt den stort sett meget oppegående kokkekommentator Ole Martin Alfsen. – Her gjør du alt så bra, men så bruker du den oljen til steking! Vel, han sa noe sånn iallfall, tar det på husken her.

Men grekerne har stekt i olivenolje, ofte i extra virgin, helt siden de begynte å steke, og det er ganske mye lengre enn nordmenn har stekt. Nå trenger ikke det at noe er blitt gjort i årtusener bety at det er riktig, men også forskning har vist at olivenolje tåler høye temperaturer, og derfor egner seg vel til steking. Oljen skal bare ikke varmes så mye at det oser eller røyker av den, da er den for varm og kan utvikle stoffer som er skadelige for oss.  Både vanlig olivenolje og extra virgin olivenolje har såkalt røykpunkt på  over 200 grader. Vanlig temperatur når man steker i panna er normalt på under 200 grader, og man kan fint brune kjøtt på den temperaturen. (For de meget spesielt interesserte, her er link til en sak som omhandler maillard-reaksjonen, altså bruning, merk at tempen der oppgis i Fahrenheit.)

Du kan se mer om røykpunkt (smoke point) for oljer i tabellen nedenfor, som jeg har hentet på Add some life, en organisasjon for nettopp olivenoljer. (Og før du sier at den informasjonen sikkert ikke er korrekt, de skal jo bare selge mer olje, finnes tilsvarende tall mange andre steder.)

CookingWithOliveOil2-544x707

Nå er det selvsagt ikke nødvendig å steke i de fineste, og dermed dyreste olivenoljene. Det betyr lite for smaken. Men Fedon har nok, som enhver annen greker jeg kjenner, en slektning med oliventrær. Hvert år, etter olivenhøsting og –pressing, sendes litervis med gullgod olje i gave fra Hellas til slektninger over hele verden. Og selv om Fedon skulle være den ene grekeren som ikke har olivenbonde i slekta og dermed ikke får olivenolje i posten, så har han nok råd til å bruke akkurat den oljen han vil. Og det skal han søren meg ha lov til!

Her kan du lese et tidligere innlegg om olivenolje.

12 responses to “Joda, Alfsen, man kan steke i olivenolje

  1. Akkurat. Jeg har også lurt veldig på hvor den regelen kommer fra at man ikke skal steke i olivenolje. Jeg har franske og italienske naboer og jeg har besøkt utallige hjem i Frankrike, Italia og Spania. Og gjett hva de bruker til steking. Olivenolje – til og med extra virgin sådan. Det samme gjør jeg hvis olivenoljesmaken ellers passer til det jeg kokkelerer.

  2. Jeg husker ennå med stor glede første gang jeg stekte i olivenolje. Det var på campingplassen i Bologne-skogen i Paris på et Trangia spritkjøkken. Lukten og opplevelsen av å se speilegget flyte rundt i den gyldne oljen gjorde et varig inntrykk og mange speilegg er siden stekt i olivenolje🙂

  3. Helt riktig!
    Jeg steker med olivenolje selv, noen ganger, det kan som du sier bli fort dyrt… Men jeg husker veldig godt at dette misforståelse med steking og olivenolje begynte i Hellas på 80tallet. Plutselig var det ferlig og jeg vet ikke hva, men nå har folk kommet tilbake til det, for ja, for dem er egentlig det billigste allternativet.

    hilsen fra demie

    • Hei demie,
      Så også i Hellas har myten om at man ikke skal steke i olivenolje eksistert! Heldigvis har folk tatt til vettet.
      Jeg innbiller meg at myten er laget av margarinprodusenter eller noe sånn🙂

  4. Hej Merete!
    Jag steker i olivolja, jag t.o.m friterar i den. Har provat att fritera småfiskar i annan olja och i olivolja, det är otroligt mycket godare med olivolja, vilken smak det blir! Bara dumt snack från okunniga att man inte kan steka o fritera i olivolja!

    • Hei Yvonne!
      Samme her, bruker olivenolje til alt, det gjør underverker for smaken! Har en flaske rapsolje stående i skapet, sist jeg brukte den var da jeg hadde malt med oljemaling og skulle fjerne maling fra hendene🙂

      • Hei, jeg har i «alle år» brukt extra virgin olje til alt mulig – også til steking – fordi jeg syns den er best. Og nå som jeg har mine egne oliventrær så brukes den med raus hånd. Det går vel med ca 1 liter i uken – og vi er to personer i huset……

        Ellers fikk kommentaren din om rapsoljen meg til å tenke på første og eneste gang jeg brukte rapsolje i Norge. Skulle bruke den til steking,men ble så kvalm av lukten da den ble varmet opp (minnet meg litt om terpentin….) at hele flasken endte i bosset!

  5. Hej!
    Rapsolja finns inte här (på kreta), bara majs- och solrosolja. Jag har en stor flaska solrosolja som bara blir stående, köpte den innan jag kom underfund med att allt blir godare med olivolja. Annars sägs ju att rapsolja ska vara lika nyttigt som olivolja….men inte lika gott.😉 Eftersom jag bor på Kreta och har tillgång till bra och billig olivolja så slösar jag med det «guldet»! I Sverige är den så dyr så jag förstår om man inte kan slösa på samma sätt med den.😀 Ja annan olja kan man ha till färgborttagning!😉

    • Sånn er det🙂 Er i Norge nå, og det er der jeg har rapsoljen, i leiligheten i Hellas har jeg solsikkeolje akkurat som deg🙂
      I Hellas bruker jeg bare extra virgin, i Norge er jo, som du er inne på, olivenoljen dyr, så der har jeg en vanlig og en extra virgin. Man tilpasser seg der man er😉

  6. Så sant, man anpassar sig efter var man är. Bodde jag i Sverige så gjorde jag nog som du gör i Norge. Just nu har jag Latzimas extra virgin olivolja som är prisbelönad flera gånger om och den köper jag av en bekant som jobbar på det företaget, men ibland får jag från min hyresvärdinnas egna träd och jag tycker den är ännu mer smakrik…och grönare!😉

Legg igjen en kommentar

