Fasolakia me skordo / Grønne bønner med hvitløk

Grekerne er virkelig dyktige til å lage smakfull mat av få ingredienser. Denne salaten er et glimrende eksempel på det. Bare råvarene er perfekte, skal det ikke så mye fikfakserier til. Grønne bønner brukes mye i Hellas, og denne salaten kan spises varm eller kald. Den kalde varianten smaker deiligst på varme sommerdager. Bruk helst friske grønne bønner,  men fryste smaker også forbausende bra. Hvitløken kan du forresten sløyfe om du vil, det er faktisk vanligst å spise grønne bønner uten hvitløk. Uansett er det nesten utrolig at så få ingredienser som dette kan bli så god salat!

  • ½ kilo grønne bønner, kokte
  • 4 ss olivenolje
  • 2 hvitløkfedd, most eller knust i morter
  • salt
  • 2 ss saft fra frisk sitron
  • 1 bunt dill, hakket

Varm oljen, ha oppi hvitløk og la den så vidt få farge. Bland salt og sitron i dressingen, og hell den over bønnene.  Bland godt sammen med dill.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-3x og trykk på knappen: Print

2 responses to “Fasolakia me skordo / Grønne bønner med hvitløk

  1. Jeg elsker disse bønnene, men helst uten dill. Jeg er så veldig glad i god mat, og det får man på Lesvos, som er vår favoritt-øy, også. Jeg spiser fisk hver dag i to uker, enten til lunsj, eller til middag. Den greske maten lar ingrediensene komme til sin rett; de «slår ikke hverandre ihjel» og ingen ting blir borte i krydringen. Oliven her hjemme er et sørgelig kapittel, men der nede er de ÅÅÅ så gode. Vi fikk til og med med oss seks liter «hjemmelaget» olivenolje av super-duper kvalitet, så når jeg lager mat med den lukter det sommer på kjøkkenet. Så god olje har jeg ikke råd til å bruke til hverdags hvis jeg skal kjøpe den her hjemme. Jeg har ikke vært inne på siden din før, ellers hadde du hatt flere treff på mange av rettene dine. Grunnen til at jeg havnet her, var at jeg søkte på «gresk mat» i håp om å finne en nogenlunde autentisk oppskrift på Pastitsio. Jeg kjøpte nemlig med meg en del pasta nr. 2 hjem i mai. 🙂 Det er jo så himla godt! Som nevnt, jeg er så glad i god mat. 😀 Har lagret siden din som favoritt, så jeg titter snart innom igjen.

    • For en kjekk kommentar!
      Er så enig i det du skriver om gresk mat, og det er nettopp derfor jeg elsker den!
      Også enig i det du skriver om oliven, bortsett fra når det gjelder Kalamata-oliven produsert av greske GAEA. De selges iallfall på Meny, muligens andre steder også. Har du prøvd dem?
      Ellers håper jeg du prøver og liker min pastitsio. Den er temmelig tradisjonell, bortsett fra at jeg har redusert den hvite toppingen. Men du kan jo ev. lage mer 🙂
      Hilsen Merete

Legg igjen en kommentar