Tost fournou / Ovnsbakt toast

Toast

Nå skal jeg fortelle noe du kanskje ikke visste, men grekerne er hyppige toast-spisere. Tost, som det heter der, er nemlig noe de fleste kafeer og barer, selv de uten en eneste spiselig ting på menyen, serverer om du ber dem om det. Det kan jo være greit å vite om sulten river midt i bar-besøket, eller du, ehem, plutselig trenger å få noe mer enn alkohol i magen. Tost er nemlig ikke bare en ristet brødskive, nei tost er to brødskiver med skinke og gulost mellom, bakt (som oftest) i et toastjern. Noen steder kan du få majones på tosten også, for som alle grekere vet, olje (som det jo er masse av i majones), legger seg som en film i magesekken og forsinker alkoholopptaket. Vel, så sier de iallfall, og er det noe grekerne kan så er det å drikke alkohol uten å bli fulle. Eller vise at de er fulle. Litt mat må man ha til alkoholen, mener de, selv om det bare er en bolle nøtter, alt annet er bar-barbari.

Nå skal det vel innrømmes at jeg ikke synes tost er så veldig spennende, men da jeg kom over denne oppskriften på den greske matbloggen Matlaging med Alexandra  (ja, jeg har oversatt, hun har ikke norsk navn på bloggen sin) ble tost umiddelbart mer fristende. Dette er en slags tost møter arme riddere-variant, og i tillegg er det noe dypt tilfredsstillende med smaken av ost som har fått smelte og boble og forgylle litt i ovnen. Ingen kan påstå at dette er vakker mat, men god er den!

  • 2 egg
  • 2 dl melk
  • salt og pepper
  • 8 skiver brød til toast (jeg brukte grovt brød)
  • litt smør eller margarin
  • 4 osteskiver
  • 4 skiver av skinke (jeg brukte kalkunskinke)
  • revet ost til topping (her har jeg brukt graviera og cheddar og får fint fargespill)

Visp sammen egg, melk, salt og pepper. Bre smør eller margarin på fire av toastskivene. Dypp disse skivene i eggeblandingen til de er sånn noenlunde gjennomfuktet. Legg skivene i et ildfast fat med smørsiden ned. Fordel osteskiver og skinkeskiver på toppen. Dypp de siste fire skivene i eggeblandingen, og legg dem oppå de andre. Dryss ost over.

Stek toastene ved 200 grader til de får fin farge, i min ovn tok det 25 minutter.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-WN og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar