Keik sokolata me krasi / Sjokoladekake med vin

Sjokovinkake

En deilig, liten kake med rødvin- og sjokoladesmak! Det er litt av en kombinasjon, eller hva? Helt himmelsk, spør du meg. Jeg kan sannsynligvis stoppe med det, men du kan få flere argumenter: Det skal olivenolje (= sunt, flerumettet fett) i den i motsetning til smør (= usunt, mettet fett), det er forholdsvis lite sukker i den, deigen tar bare noen få minutter å lage, og nevnte jeg at den smaker rødvin og sjokolade?

Oppskriften er litt julete også, iallfall om du bruker kanel i den. Her har jeg drysset litt melis over, men pynt som du vil, og både prisket krem og vaniljeis er godt til, om du skulle være fysen på det.

Det var det greske nettstedet Radico som først introduserte meg til denne kaken, en gang i mai. Jeg har laget den flere ganger siden, og endret den litt, og her får du min versjon. For den er selvsagt bedre enn originalen. Neida. Joda.

  •  2 egg
  • 1,5 dl rødvin, gjerne halvtørr eller søt
  • 0,75 dl olivenolje + litt til formen
  • 1 dl brunt sukker (ca 1 ss mer om du bruker tørr rødvin)
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 ss kakao
  • 1 ts kanel (kan sløyfes)
  • 1 ts bakepulver
  • en klype salt
  • 2,5 dl hvetemel
  • litt melis til pynt

Pisk sammen egg, vin og olivenolje. Tilsett sukker, vaniljesukker, kakao, ev. kanel, bakepulver og salt, og pisk det godt, gjerne i en mikser. Til slutt sikter du inn melet, bland til du har en jevn røre men heller ikke mer.

Bruk en rund, liten kakeform på ca maks 20 cm. Pensle den med olje og hell i røren. Stek ved 175 grader i ca 30 minutter. Test med en pinne om kaken er ferdigstekt.

La den avkjøles på rist, og pudre den med melis når den er kald.
For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Xl og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

