Briam / Bakte grønnsaker

Briam er en velkjent rett for mange som har spist på en gresk taverna. Disse deilige, ovnsbakte grønnsakene spises som hovedrett i Hellas, sammen med brød og gjerne litt fetaost, eller som en mezé. Man lager ofte en diger ovnspanne full, og spiser briam både til lunsj, middag og neste dag. Briamen er god både halvvarm, lunken og kald.
Bruk de grønnsakene og de mengdene du selv vil, eller følg oppskriften nedenfor slavisk. I Hellas bruker man de grønnsakene det er sesong for. Har du lyst å eksperimentere, kan du tilsette strimler av et par paprikaer, tilsette okra, purre og/eller vårløk, sløyfe tomatboksen og bruke tre-fire ferske tomater i stedet, eller erstatte poteten med søtpotet. Sistnevnte er ikke gresk, men (utrolig nok) godt likevel.

  • 4 faste poteter
  • 1 stor aubergine
  • 2 squash
  • 1 stor løk
  • 4-6 fedd hvitløk
  • 1 liten bunt bladpersille
  • 2 ts tørket oregano
  • 1 boks hakkede tomater
  • saft av ½ sitron
  • 1 dl olivenolje
  • 1 dl vann
  • salt, pepper

De fire første grønnsakene på listen skjærer du i skiver og legger i en liten langpanne.
Hakk hvitløk og persille, og bland dem med oregano, tomatpuré, sitronsaft, olivenolje og vann. Tilsett salt og pepper etter smak, og hell dette over grønnsakene.
Dekk langpannen med aluminiumsfolie.
Sett pannen inn i ovnen, som skal være forvarmet til 180 grader. Etter en halvtime tar du av folien, og steker videre, midt i ovnen, i ca 1 time. Potetene skal være helt myke, og grønnsakene på toppen skal ha fin brunfarge.
Ta briamen ut av ovnen, og la den stå på benken 15 – 30 minutter før dere spiser – når maten ikke er glovarm smaker den mer, det vet alle grekere.
Til 4 som hovedrett.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-fQ og trykk på knappen: Print

5 responses to “Briam / Bakte grønnsaker

  1. jeg har faktisk prøvd! å få dem ( familien min) til å spise den! de så på meg sånn rar… til og med mannen min! men det kan godt være mine dårlige matlagingsferdigheter ; )

  2. Neida, du må bare kalle det grønnsakslapskaus, så høres det veldig norsk og ufarlig ut 😉

  3. Briam er nydelig mat. Jeg lager min variant nokså likt denne, men gulrøtter må jeg ha med. Pleier også å gratinere den med feta ost. Nam, nam! Da serverer jeg den i porsjonsformer. Sammen med godt brød…..eller hvitløksbrød…. Herlig.

    • Gulrøtter i briam ville jeg aldri kommet på, tror jeg, men bakte gulrøtter er jo deilig så jeg kan tenke meg at det passer bra.
      Noe av det fine med det greske kjøkkenet er jo at det på mange vis er så ujålete at man enkelt kan lage sine egne varianter, alt etter smak og behag!

      • Jeg har forstått det slik at «alle» greske hjem har sine varianter av briam. Den jeg lager med gulrot ble jeg servert på Kalymnos og likte den så godt at jeg adopterte den.

Legg igjen en kommentar

