Dip avokanto me yiaourti / Avokadodip med yoghurt

Visste du at de dyrker avokado i Hellas? De aller fleste vokser opp på Kreta, særlig i området rundt Chania, hvor jorden og klimaet egner seg fint til dette. De er modne om våren og tidlig sommer, og jeg er selvfølgelig helt enig med grekerne om at bedre avokado finnes ikke. Mange av disse avokadoene eksporteres til andre europeiske land, og gir oss dermed mer «kortreist» mat enn avokadoene som importeres til Europa fra andre verdensdeler.

Så i dag slår jeg et heidundrande slag for gresk avokado, med en oppskrift på en helt nydelig dip som, i litt ulike varianter, finnes på mange greske matblogger. Du kan dyppe, hadde jeg nær sagt, hva som helst i den av brødmat, grønnsaker og chips, men også bruke den som pålegg slik jeg har gjort her. Mitt tilbehør i dag er bresaola (salami kan du også bruke), egg og vårløk. Herlig!

  • 1 moden avokado
  • 3 ss gresk yoghurt
  • 1 ss majones
  • et bittelite dryss chiliflakes
  • 1 fedd hvitløk, grovhakket
  • 1 ss sitronsaft
  • salt

Ha alt i en blender og kjør det jevnt. Sjekk om du trenger mer sitron og/eller salt. La gjerne dippen stå tildekket i kjøleskapet en halvtimes tid, for å utvikle smak.

Legg igjen en kommentar