Pites / Pitabrød (stekt i panne)

Det finnes en pitabrødoppskrift fra bloggens barndom her, men de skal stekes i ovn. Disse steker du lynraskt på pannen, og de er den typen pitabrød som ofte serveres til souvlaki. Pitaene er best nystekte, men har jeg noen til overs fryser jeg dem og bruker dem som lettvinte pizzabunner en annen gang. Oppskriften fant jeg hos den greske kjendiskokken Akis Petretzikis.

  • 1,6 dl fingervarm melk
  • 0,8 dl fingervarmt vann
  • 1 ts sukker
  • 2 ss olivenolje
  • 2 ts tørrgjær
  • 320 gram Typo 00-mel («pizzamel»)
  • 1 ts salt
  • 1 ts timian, fersk og finhakket, eller 1/2 ts tørket oregano (f.eks)
  • olivenolje til utbaking og steking mm.

Bland melk, vann, sukker, olivenolje og gjær i bakebollen, og la den stå lunt i fem minutter. Bland mel, salt og urten, og elt dette inn i væsken. Kna for hånd i ca fem minutter, halve tiden i kjøkkenmaskin. Pensle over litt olivenolje og dekk deigen med et håndkle. La den stå lunt i omlag 40 minutter.

Olje arbeidsbenken. Form deigen til en tykk pølse som du deler i seks like store biter. Kjevle hver bit ut til en runding på ca 20 cm i diameter. Ha gjerne stekepannen klar, også den med litt olje i, og stek én og én pita på nesten full styrke (på min komfyr går kokeplatene til 9, jeg steker på 7 – 7,5). De skal bare steke ett til to minutter på hver side, og du ser på fargen når de er stekt nok. Spises nybakte, men de trenger ikke være varme.

Legg igjen en kommentar