Kotopoulo me yiaourti / Kylling med yoghurt

Yoghurtkylling

Husker du da Lidl var i Norge? I løpet av fire år på 2000-tallet åpnet og stengte 50 Lidl’er i Norge, og årsakene var nok flere, en av dem visstnok at matvareutvalget var elendig, og alle produktene var Lidls egne merkevarer. Jeg vet ikke, jeg var faktisk aldri på en norsk Lidl-butikk, men jeg besøkte en i Hellas for 12-13 år siden, og fant ikke en eneste ting som fristet.

For noen år siden åpnet en Lidl-butikk i mitt greske nabolag, så jeg tok en ny titt. Og jammen hadde det ikke skjedd store forandringer med konseptet. Egne merkevarer og kjente greske merkevarer sto side om side i hyllene, frukt- og grøntdiskene bugnet, og det var den eneste butikken i Nafplio hvor jeg kunne få kjøpt ugreske varer som cheddarost, parmesanost og parmaskinke, ruccola og røykelaks, sistnevnte fra Norge. (Senere begynte de andre supermarkedene i byen også ta inn slike varer, la jeg merke til.) Og selv om jeg er helt for å kjøpe og spise gresk i Hellas, hender det jo, i løpet av et to-tre måneders opphold, at jeg får lyst på en brødskive med eggerøre, ruccola og røykelaks. Så da blir det tur på Lidl, og sist gang jeg var der, røsket jeg med meg en brosjyre. Middagen i dag kommer fra den brosjyren. Oppskriften er kreert av en gresk kokk som heter Lefteris Lazarou, Master Chef-kokk på tv. Altså Hellas’ svar på Hellstrøm. Lurer på hva Lidl betaler for å få ham til å stille?

  • 400 gram løk (2 stk), grovhakket
  • 2 ss dl olivenolje
  • 600 gram kyllingfilet, i terninger
  • 2 finhakkede hvitløkfedd (kan sløyfes)
  • ca 0,5 liter grønnsakbuljong (fra terning, pulver eller flaske)
  • 1 ts honning
  • 200 gram gresk yoghurt
  • 1 ss frisk, grovhakket oregano eller annen urt
  • salt, pepper
  • til servering: f.eks ris og salat

Bruk en vid gryte eller stekepanne md høye vegger. Stek løken på middels varme i oljen til den mykner. Fres kyllingen og hvitløken raskt i samme panne, og hell over ca halvparten kraften og honningen. La dette koke, uten lokk, til kyllingen er gjennomkokt, og tilsett mer kraft om det begynner å koke tørt. Rør inn yoghurt og urt, smak til med salt og pepper, og varm det opp til du ser den første «kokeboblen».

På bildet har kyllingen fått selskap av villrisblanding og en salat av babyspinat og cherrytomat.

Til fire

Legg igjen en kommentar

