Sommerens greske vin på polet

Assyrtiko

(Sponset)

Greske viner vinner stadig mer berømmelse internasjonalt. På bare et tiår eller to har greske vinbønder revolusjonert arbeidet sitt, og nå finnes det et stort antall deilige greske viner. Dessverre virker det ikke sånn på våre hjemlige polutsalg. Jeg sjekket vinmonopolets side i dag, av hvitvin kan de tilby ni varianter, og alle må bestilles. Videre er få av dem laget på assyrtikodruen, en av mine to favorittdruer fra Hellas. (Det kan du lese mer om på blogposten Om gresk vin for vanlige folk.)

Så da jeg fikk forespørsel fra Evento Wine Group om jeg ville smake en assyrtiko som nå er tilgjengelig i alle de største Vinmonopolene, takket jeg ja til det, men understrekte at jeg bare ville skrive om den på bloggen om jeg likte den. Og det var greit for dem.

Men denne vinen, Mediterra Assyrtiko, kan jeg med glede anbefale. Den er frisk, tørr og likevel fyldig, og smaker akkurat som en assyrtiko skal smake, med det bittelille hintet av det jeg enkelt og greit kaller salt, men som vinkjennere og vinsnobber garantert kaller noe annet. Jeg er, som du skjønner, ingen vinekspert (selv om jeg har drukket uanstendige mengder gresk hvitvin), så dere behøver ikke stole på meg. Men også ekspertisen, her representert ved Aperitif, skriver: En herlig vin som tåler 5. Meget godt kjøp.

Assyrtiko2159 kroner koster den, og varenummeret er 1777401. For meg er assyrtikoviner perfekt til sjømatmezedes eller på balkongen med utsikt til gresk solnedgang, og både importøren og Aperitif anbefaler den til sjømat. Vi er, med andre ord, helt enige i det også.

Og er du en av de mange, mange nordboere som skal til Kreta i sommer, kan det jo være kjekt å vite at druene til denne vinen dyrkes der, på omlag 500 meters høyde i fjellene bak Iraklion/Heraklion. Om du får tak i akkurat denne vinen på Kreta vet jeg ikke, men assyrtikoviner fra Kreta og andre greske steder får du garantert kjøpt der. Så gjør gjerne det, enten i Hellas eller på polet!

2 responses to “Sommerens greske vin på polet

  1. Hei!
    Jeg må si jeg ble litt overrasket over denne artikkelen! Vi skal til Hellas for første gang i sommer (ja, jeg har lest det siste innlegget ditt, og selv om vi er litt spente på situasjonen, så er jeg sikker på at det går bra…) og vi har blitt fortalt at dersom jeg vil ha vin under oppholder, så bør jeg kjøpe med meg vin hjemme fra (evnt taxfree).

    • Det er absolutt ingen grunn til å ta med vin hjemmefra. På vinbutikker og mange supermarkeder fins det tonnevis av deilig vin. Smak gjerne viner fra druene jeg nevnte i bloggposten jeg har lenket til over. De som advarte deg har kanskje hovedsakelig drukket tredvegraders rødvin fra dunk på tavernaer? Den er ikke noe å skryte av. Bortsett fra det – kos deg med gresk vin!

Legg igjen en kommentar

