Manitaria krasata / Sopp i vinsaus

Sopp er topp, særlig når den får trekke til seg smak av vin, løk, hvitløk og urter. Denne retten finnes det mange varianter av, og den er ofte å finne på tavernaenes mezedes- eller forrettsmenyer. Den er kanskje aller best til ouzo eller øl, og en fersk brødskive eller et varmt pitabrød anbefales til vinsoppene. Oppskriften under gir ganske mye mat, jeg har laget ca 1/2 av den, som en lett lunsj til kjæresten og meg. Og her er en liten ugresk hemmelighet: Jeg knuser litt blåskimmelost og drysser over min porsjon, himmelsk!

  • 500 gram sopp, ulike typer eller én sort. Her har jeg brukt champignon
  • 0,5 dl olivenolje
  • 1 løk, finhakket
  • 2 – 3 fedd hvitløk, finhakket
  • 1,5 dl hvitvin eller rosévin, tørr
  • 3 ss hakkede, friske urter, f.eks timian, basilikum, rosmarin
  • 2 ss balsamicoeddik
  • 3 ss persille, finhakket
  • salt, pepper

Rens soppen og skjær den i mindre biter, jeg har delt mine i fire. Ha olivenoljen i en dyp panne og fres sopp, løk og hvitløk. Hell i vinen, fosskok, og når den er kokt inn til det halve tilsetter du oregano, basilikum, rosmarin, salt og pepper.

Trekk dette i 2-3 minutter, tilsett 2 ss av persillen og ta av varmen. Drypp med balsamicoeddik og server varm eller romtemperert med resten av persillen.

Legg igjen en kommentar