Flogeres me ble tyri / «Fløyter» med blåost

IMG_5101

«Fløyter» finnes det mange varianter av i Hellas, og dere skjønner jo at jeg snakker om mat her, ikke musikkinstrumenter, selv om variasjonen er stor innenfor begge kategorier. Fløytene er typisk fylt med ost og skinke, disse jeg har bakt her har både kremost og blåmuggost i seg, samt spekeskinke, opprinnelig «apaki», men her bruker jeg Strandaskinke. På toppen av det hele skal det pære i, deilig sammen med de andre ingrediensene.

Får du ikke tak i filodeig, får du kanskje tak i deig til vårruller? Det er det jeg bruker her, kjøpt på Meny og faktisk helt perfekte i størrelse: et deigflak (25 x 25 cm) til en fløyte. Kjøper du standard filodeig, må du dele flakene i to. Finner du ingen av delene på din butikk, bruk tynt utkjevlet butterdeig.

IMG_5099

Oppskriften er opprinnelig fra Vima Gourmet, noe endret av meg.

  • filodeig, e.l., se over
  • 6 ss kremost (naturell eller med hvitløk)
  • 2 pærer skåret i 1 cm tykke båter
  • 200 gram mild blåmuggost, delt i 12 biter og smuldret
  • 150 gram spekeskinke,  grovhakket
  • 2 ss extra virgin olivenolje
  • 1 eggeplomme
  • sorte og/eller hvite sesamfrø, til sprinkling (jeg bruker nigellafrø her)


Jeg brukte 12 flak av min deig (se over). Deigflakene oppbevares under et fuktig kjøkkenhåndkle mens du arbeider. Lag én og én fløyte: På kanten av hvert deigflak smører du 1/2 ss kremost, og legger på en pærebit, en blåostbit og ca 1 ss spekeskinke. Brett innover de to sidedelene av deigflaket, og rull sammen (se bilde under). 

Pisk olivenolje og eggeplomme, og pensle fløytene med dette. Dryss over sesamfrø, og stek i ca 35 minutter på 180 grader til de er gyllenbrune. La fløytene hvile et kvarters tid før dere spiser.

Fløytene kan gjøres klar på forhånd og lagres kaldt. Sett dem på kjøkkenbenken en halvtimes tid før de skal stekes, og stek dem som forklart ovenfor.

IMG_5100

 

Legg igjen en kommentar