Avgosalata me kappari ke aggouraki toursi / Eggesalat med kapers og sylteagurk

Giannis Loukakos heter den anerkjente kokken og kreatøren bak denne eggesalaten, og den er proppfull av smaksrike godsaker. Det liker jeg, for påsken hjemme hos meg betyr alltid at det lages eggesalat, enten jeg er i Stavanger eller Nafplio. Nå er jeg i Nafplio, og den greske påsken dette året feires én uke etter den vi feirer i Norge. Sånn sett tjuvstarter jeg litt her, til stor glede for grekerkjæresten, som blander denne salaten med en boks tunfisk og er rørende fornøyd med den kulinariske kreativiteten sin.

  • 6 kokte egg, kalde og grovhakket
  • 90 gram kapers, finhakket
  • 80 gram sylteagurker, finhakket
  • 20 gram rødløk, finhakket
  • 40 gram dijonsennep
  • 200 gram majones
  • 40 gram olivenolje
  • 2 ss bladpersille, finhakket
  • kanskje bittelitt salt

Miks alt unntatt saltet, og smak om du trenger å tilsette litt av det. Uansett, ha salaten i en tett boks i kjøleskapet til dere skal spise. Bruk den på brød som den er, eller sammen med skinke, tomat og/eller salatblader. Eller tunfisk, kanskje?

God påske, da dere!

Legg igjen en kommentar