Hvis du får vondt i magen av belgfrukter…

IMG_6646

… så får du gode tips på Tove Cecilie Fastings blogg om hvordan du kan unngå det.

Belgfrukter er en fellesbetegnelse for linser, bønner, kikerter og andre typer erter. At vi bør spise mer belgfrukter i Norge er både opplest og vedtatt. På Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) fremhever de f.eks at belgfrukter er godt for hjertet, og presenterer FNs grunner til å spise flere belgfrukter:

  • Belgfrukter er svært næringsrike
  • Belgfrukter er billige og bidrar til matsikkerhet
  • Belgfrukter har viktige helsefordeler
  • Belgfrukter fostrer et bærekraftig landbruk og bidrar til å motvirke klimaendringer
  • Belgfrukter fremmer biologisk mangfold

Også Helsedirektoratet oppfordrer oss til å spise mer belgfrukter: «Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår ikke i fem om dagen, men har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold.»

Sverger du til lavkarbo o.l., skriver Fedon Lindberg: «Belgfrukter har svært lav glykemisk indeks og er rike på protein, fiber, mineraler og sunt fett. Ved å bytte ut poteten eller pastaen til middag med bønner eller en linsestuing, reduserer du altså glykemisk indeks betraktelig i måltidet og får jevnere blodsukker.»

I Hellas både dyrkes og spises belgfrukter i tonnevis. Nedfor finner du linker som leder deg til mine favorittoppskrifter, men les gjerne tipsene i linken øverst først, dersom magen ikke er helt godvenn med bønner, linser og erter.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s