Elenis kremete tomatsaus til pasta

Cherrypastasaus

Når markeded bugner av små, søte cherrytomater, pleier Eleni å lage denne deilige pastasausen. Jeg laget den for første gang i dag. Jeg hadde kjøpt hjemmelaget pasta på markedet, og den hadde bare seks minutters koketid. Sausen lagde jeg mens pastaen kokte. Det gikk så raskt at jeg måtte skynde meg å ta dette uinspirerte bildet før maten ble kald. Men godt var det!

Neste gang skal jeg strø over noen sorte oliven, da tror jeg det blir enda bedre!

  • Per porsjon med pasta:
  • 1-2 ss olivenolje
  • 175 – 200 gram godt modne cherrytomater, delt i to
  • 1 hvitløkfedd, most eller mortret
  • 1/2 ts tørket oregano eller selleriblader
  • 0,75 dl lettfløte eller matfløte
  • salt, pepper
  • reven mizithra- eller parmesanost til servering

Kok pastaen etter anvisning på pakken. Ha olje i en gryte, og ha i tomater, hvitløk og urtekrydder. Stek på middels til lav varme i fem minutter. Rør inn fløten, varm opp og smak til med salt og pepper. Hvis sausen tykner for mye, kan du tilsette litt vann.

Legg pasta på en tallerken, sausen på toppen, og server med ost.

Legg igjen en kommentar

