Fraoules me yiaourti / Jordbær med yoghurt

IMG_5336

For flere år siden var mitt faste fredagsrituale i Hellas å kjøpe ukeavisen Athens News. Den inneholdt først og fremst nyheter fra Hellas i engelsk språkdrakt, men også blant annet kulturinnslag, tv-programmet og oppskrifter. En gang hadde de trykket et av mine matbilder i avisen, tydeligvis funnet her på denne bloggen. Ikke hadde de spurt om å få bruke det, og ikke var jeg kreditert i teksten. Jeg sendte en sint mail til redaktøren, og spurte hva dette var for noe tull. Han svarte at medarbeideren som skrev matspalten hadde gått god for bildet. Jeg skrev tilbake at han som redaktør uansett var ansvarlig for hva som sto på trykk i avisen. Han svarte at han ikke kunne sjekke enhver detalj. Jeg skrev at jeg krevde en sum for bildet, og at det i neste nummer skulle skrives at matbildet i forrige nummer var mitt.

Det skjedde aldri. For det kom ikke noe neste nummer. Avisa var dessverre konkurs.

Denne oppskriften er fra Athens News, men bildet er mitt eget.

  • Per porsjon:
  • 10 jordbær
  • 3 ss gresk yoghurt
  • ca 1 ts flytende (gresk) honning
  • 1/2 ts finrevet skall av sitron
  • ca 2 ss ristede mandler eller nøtter

Skjær alle jordbærene unntatt ett i mindre biter.  Ha yoghurten i en skål, og smak til med honning. Vend inn sitronskall, nøtter og jordbær. Legg i skål og pynt med et bær.

Legg igjen en kommentar

