Gresk blomkålris

img_4693

Akkurat som bloggeren på OliveTomato, hvor jeg har hentet denne retten, er jeg litt skeptisk til en ingrediens som skal forkles som noe annet. Spis blomkål om du vil ha blomkål, spis ris om du vil ha ris, tenker jeg. I samme kategori kommer squashspaghetti. Så har jeg heller intet imot karbohydrater, og det har ikke kroppen min heller. Men da blomkålrisen ble kledd i gresk drakt, da måtte jeg jo bare prøve. Og vet du hva? Det var knallgodt!

I originaloppskriften serveres dette med feta, men jeg sløyfet osten siden jeg skal servere blomkålrisen til bakt fisk.

  • 1 medium blomkål, kuttet i buketter
  • 3 ss olivenolje
  • 1 stor løk, finhakket
  • 2 – 3 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 kanelstang (kan sløyfes)
  • 2-3 allehåndebær (eller 1/2 ts malt allehånde
  • salt, pepper
  • 3 ss tomatpuré
  • evt. smuldret fetaost samt litt olivenolje til servering

Kjør blomkålen i en food prosessor til den har konsistens som couscous. Bruk en vid stekepanne med høye kanter, og varm opp olivenoljen på middels varme. Stek løken i ca fem minutter, til den er myk og blank. Så har du blomkål, hvitløk og krydderne oppi. Bland tomatpuréen med ca 1 ss vann, og bland alt godt. Fres videre i ca åtte minutter, rør jevnlig. Fjern kanelstang og allehånde. Server med fetaost på toppen, og drypp over olivenoljen.

Til 4 – 5

 

Legg igjen en kommentar

