På mitt kjøkken

En liten bonusbloggpost midt i sommerferien, inspirert av bloggen Wilderness av Sara Ekstrøm.

Den beste koppen å drikke av:

image
Perfekt fasong, perfekt størrelse, perfekt design. Disse koppene ser kanskje ikke så spesielle ut, men for meg kan en kopp ikke bli bedre. (Blond krus fra Design House Stockholm.)

Den fineste skålen:

image
Jeg har dilla på fine skåler, men denne fra Ment er kanskje aller finest.

To ting fra altmuligskuffen:

image

Jeg har ikke altmuligskuffe i kjøkkenet, så her er et bilde av redskapsskuffen🙂

Hva står på hyllene som du nesten ikke når:

image
Denne vannkjelen fra Alessi var den første designgjenstanden jeg kjøpte til kjøkkenet mitt, for mange år siden. Den ble mye brukt de første årene, men er nå forvist til en plass øverst og bakerst i det høyeste skapet.

Favorittingen på kjøkkenet:

image
Det er jo egentlig umulig å plukke bare én ting her, men må jeg så må jeg, så det får bli denne herlige sausekjelen fra finske Muurla. Den er bare så full av sjarm!

Hvordan lager du helst kaffe:

image
Jeg koker vann i vannkoker og lager kaffen i presskanne. Den drikkes enten svart eller med litt melk, aldri sukker.

Den mest unødvendige tingen på kjøkkenet:

image
Ingenting, alt brukes! Men denne brukes minst: Alessi eggeholder. Sååå søt, men jeg glemmer at jeg har den.

Samler du på noe:

image
Emaljefat og -skåler. Noen er arvet, noen har jeg fått, noen har jeg kjøpt på antikkbutikker og loppemarked. Jeg elsker de klare, sterke fargene!

Hvordan ser bestikket ut / Hvordan ser tallerkene ut:

image
Dette er hverdagstallerknene mine, Swedish Grace fra Rörstrand. Jeg husker dette mønsteret fra barndommen, men akkurat disse tallerknene er temmelig nye i mitt kjøkken. Bestikket er fra Gense.

Det uunnværlige:

image
Jeg kan ikke være foruten knivene mine fra Lion Sabatier. De er gode i hånden, presise, og enkle å slipe på egenhånd. Kniver er (hobby)kokkens viktigste verktøy, så de tar jeg godt vare på. Bak står olje- og eddikflaskene mine. Eddik bruker jeg ikke hver dag, men en god olivenolje er virkelig uunnværlig.

Hva har du alltid i kjøleskapet:

image
Gulost, hvitløk, sennep og masse grønnsaker. Og kald hvitvin.

Et bilde av «spiskammerset»:

image
Alle tørrvarene lagres på glass og flasker i dype skuffer. Jeg synes det er mest praktisk, og det er enkelt å ha oversikt over hva jeg trenger.

Det som hadde vært mest trist å miste på gulvet:

image
Denne muggen, som er arvegods fra min mors familie. Den er gammel, men jeg vet ikke hvor gammel, og jeg aner ikke om den er verd noe. Det betyr heller ikke noe, for denne kvitter jeg meg aldri med.

…. og minst trist:

image
Som nevnt samler jeg ikke på ting jeg ikke trenger. Disse to kunne jeg mistet i gulvet – fordi de hadde tålt det! Disse fine, stripete Cathrineholm-skålene er laget i solid metall, og kommer fra mitt barndomshjem. De er laget på 50- eller 60-tallet, men de siste årene er produksjonen tatt opp igjen.

Legg igjen en kommentar

