Frokostsmørbrødet fra Athen

Athenfrokost

Vi spiser ikke så ofte frokost, kjæresten og jeg, men når vi er på reise gjør vi det. Dette smørbrødet bestilte jeg på en liten kafé som ligger mellom bydelene Plaka og Koukaki i Athen, og det var jammen et vellykket valg. Den herlige kombinasjonen spinat og sopp er forøvrig ganske vanlig i det greske kjøkken, og dette er den første av tre oppskrifter med disse ingrediensene jeg skal legge ut her.

Jeg har senere sett tilsvarende smørbrød på andre kafeer i andre land, så noe unikt gresk er dette ikke. Men for meg vil det alltid være smørbrødet fra Athen.

  • Per skive:
  • 1 stor brødskive
  • 2-4 aromasopper, eller tilsvarende, i biter
  • 2 ss olivenolje
  • 1 egg
  • 100 gram frisk spinat
  • 1 -2 skiver kokt skinke
  • 1/2 tomat
  • salt og pepper

Rist brødskiven i toaster eller på tørr panne. Stek soppen i olivenolje til den har fått litt farge, krydre med salt og pepper. Deretter steker du egget slik du vil ha det. Vask spinaten og ha den i en gryte med lokk, varm opp akkurat så lenge at spinaten faller sammen, og rør inn bittelitt salt. Legg skinke, spinat, sopp og egg på skiven, og kvern gjerne litt pepper over. Server med tomat.

Legg igjen en kommentar

