Fava endelos pandremeni / «Godt gift» fava

EndelosFava

Fava har vi vært borti før, her på bloggen. Det er en splittertpuré, som denne gang blir helt gift (som i ekteskap, ikke arsenikk) med en frisk topping. Om du lurer på hva det giftermålet egentlig betyr, står det nederst i oppskriften. Fava er en av de rettene som ofte står på bordet når vi skal spise mezedes, og da jeg skulle lage det i går, kom jeg tilfeldigvis over denne, for meg, nye varianten. Ikke hadde jeg vårløk, og ikke persille, så jeg sløyfet den første og erstattet den andre med noen mynteblader. Her får du originaloppskriften, som kommer fra Syntages tis Matias, Matias oppskrifter.

Forøvrig er jeg så fascinert av det greske ordet endelos (εντελώς) som altså betyr hel, komplett, total. Som kryssordløser tenker jeg dermed på synonymet endeløs. Ordene er så like, men jeg kan overhode ikke tenke meg at de har felles etymologisk opphav. Men nå blir det mat:

  • 1/2 kg splitterter
  • 1,5 liter vann
  • 1 rødløk
  • 1-2 bunter vårløk
  • 2-3 tomater
  • kapers
  • hakket persille
  • extra virgin olivenolje
  • salt, pepper

Skyll kikertene under rennende vann. Kok dem deretter helt møre i vann, skum ofte (eller bruk et sånt lokk , om du har). Rør ofte mot slutten av koketiden, slik at bønnene moses i vannet. Koketiden er omlag en time og kanskje litt mer. Tilsett mer vann om det blir tørt, sluttproduktet skal være grøtete. Bruk evt. en stavmikser til slutt, om du vil ha en helt jevn mos. Rør inn en god klunk olivenolje, og smak godt til med salt og pepper. Ha favaen i en vid skål eller et fat med kanter.

Hakk løk og vårløk grovt. Del opp tomatene i båter, fjern frøene, og skjær tomatkjøttet i biter. Legg dette oppå favaen. Dryss med persille og kapers, og ringle over litt olivenolje.

Når alle har satt seg til bords, blandes alle ingrediensene godt, slik at de er helt eller godt gift.

Tips: Er rødløken for skarp på smak, legg den ferdig opphakket i 10-30 minutter i isvann.

Dette holder til mange sultne munner rundt mezedes-bordet, 10-15 stykker, tenker jeg, men det er jo ganske enkelt å nedskalere oppskriften.

 

Legg igjen en kommentar

