Psomi me Krokos Kozanis / Brød med safran

Psomi

Jeg fortsetter med safran (se forrige innlegg), denne gangen med et luksusbrød med egg og safran. Brød er jo et standardelement ved greske lunsjer og middager, og her får du en festversjon som, når sant skal sies, jeg åt meg mett på, duftende, lunkent og med meierismør, lenge før middag. Salikatt så godt!

Oppskriften er hentet fra den greske bloggen I syntages tis Yiayias, Oppskriftene til Bestemor, og det er så mye godsaker der at det kan godt hende det kommer mer derfra her på bloggen. Når det er sagt, nettet nærmest flyter over av greske bloggere som presenterer gresk tradisjonsmat. Hvor mange matblogger med hovedvekt på norsk tradisjonsmat finnes? Det er ikke egentlig et retorisk spørsmål, selv om det kanskje ser slik ut. Jeg kommer iallfall ikke på noen «norsk tradisjonsmat»-bloggere i farten, selv om de helt sikkert finnes der ute. (Et googlesøk kunne jeg jo kostet på meg, men jeg har forspist meg på brød.) Jeg tviler uansett på at det er like mange som blogger om norsk tradisjonsmat som gresk, fordi grekerne har et helt annet (og inderlig kjærlig) forhold til matkulturen og -tradisjonene sin enn nordmenn flest.

Skive

Det tar ganske lang tid å lage dette brødet, men selve arbeidstiden er ikke lengre enn for andre brød. Første gang jeg bakte det, fulgte jeg oppskriften, denne gang la jeg safranen i bløt i melk like før vi la oss (og ikke 3-4 timer før bakingen begynner, som oppskriften sier), og begynte på bakingen sånn i ti-tiden om morgenen. Og det gikk helt fint!

Jeg skal til slutt nevne at i originaloppskriften skal det være 1 1/2 ss sukker, jeg bruker bare en teskje.

  • 20 safrantråder (eller en knivspiss safranpulver)
  • 2 dl helmelk
  • 3 ts tørrgjær (jeg brukte 2/3 pakke (dvs. 33 gram) fersk gjær) 
  • 1 ts sukker 
  • 1 ts salt
  • 4 eggeplommer (romtempererte)
  • 2 hele egg (romtempererte)
  • 500 gram hvetemel (kanskje litt mer)
  • 80 gram romtemperert smør
  • litt smør til å smøre formene
  • 1 eggehvite til pensling

Knus safranen i en morter, og la den ligge i melken 3-4 timer. Varm safranmelken opp til den er ca 40 grader.

Ha gjæren i en bolle og bland den med safranmelk, sukker, salt, eggeplommer og egg. Pisk dette godt sammen. Elt inn melet, og litt etter litt elter du inn smøret. Om nødvendig, tilsett litt mer mel. Deigen skal være myk og glatt. Dekk til bakebollen, og la den stå et varmt sted for å heve i 40-50 minutter. Slå ned deigen, dekk den til igjen, og la den heve i 40-50 minutter til. Del deigen i to og form to brød.
Smør to brødformer, og fordel deigen i dem. Hev til brødene er doblet i størrelse.
Pensle brødene med lett pisket eggehvite, og bak dem i en ovn forvarmet til 180 grader.
Steketiden avhenger av ovnen, men sånn ca 35 minutter er passe.

Hvelv ut brødene og la dem avkjøle på rist.

Psomi1

Legg igjen en kommentar

