Salat med (greske) gojibær

Gojibærsalat

I Korinth, en by som ligger knappe seks mil fra feriehuset mitt i Nafplio, dyrker de ikke bare korinter, men også gojibær! Det var litt av en overraskelse da jeg kom over den informasjonen på nettet. Og da den lokale grønnsakshandleren faktisk solgte disse bærene, måtte jeg jo bare kjøpe en pose. Dagens enkle oppskrift er opprinnelig hentet på nettsiden til firmaet som står for dyrkingen, Corinthian Gojiberry. Gojibærsalaten er for øvrig i nær slekt med denne greske vintersalaten.

Egentlig er jeg helt imot den hypede såkalte supermaten, enten det er gojibær, grønnkål, spirulina eller kokosolje og hva det nå heter alt sammen. For det første er den ikke nødvendigvis sunnere enn annen, tradisjonell mat, for det andre er ofte den såkalte forskningen på supermaten full av juks eller annet fanteri, og for det tredje selges den ofte til en sinnsyk overpris. (Og se NRK-programmet Folkeopplysningen (Serie 2, program 1) før du eventuelt protesterer!)

Men de korinthiske, økologiske gojibærene var helt ok. Det er noen måneder siden, men jeg tror jeg betalte ca 3 euro for 200 gram. I Norge koster bærene ca 100 til 200 kroner for 250 gram. Forøvrig kjøpte jeg nylig en halvkilo himalayasalt hos slakteren min (nei, det er ikke sunnere enn annet salt, men det er så lekkert og råååsa), til 1 euro og 10 cent (ca 10 kroner). En sjekk på en tilfeldig norsk nettbutikk, og prisen for samme mengde er 80 kroner. Så det er (tydeligvis) en pris lettlurte nordmenn er villige å betale.

Gojibær, tørkede til venstre og utbløtte til høyre.

Gojibær, tørkede til venstre og utbløtte til høyre.

Jeg spiser sunt, det er ikke det. Det tradisjonelle, greske middelhavskostholdet betegnes ofte som verdens sunneste, og det holder lenge for meg. Når jeg lager og eter mat, er det selvsagt også viktig at en ingrediens smaker godt. Og det gjør jo gojibær, så da får de være med på bloggen, i egenskap av at de er smakfulle på sin særegne søt-beske måte, og ikke fordi de er supermat. Og så var de ganske rimelige og dyrkes rett oppi hogget, så de er skikkelig kortreiste, med andre ord.

  • Per person:
  • 1 ss gojibær
  • 2 never salatblader, f.eks babyspinat og ruccola, eller salatmix
  • 2 ss grovhakkede valnøtter
  • 25 gram av en smaksrik ost, som regato eller parmesan, i små kuber
  • Dressing:
  • 2 ss olivenolje
  • 1 ts balsamiko- eller hvitvinseddik
  • litt salt og pepper

Du kan bruke gojibærene som de er, men jeg foretrekker å legge dem i vann en time eller to, slik at de sveller litt og mykner. (Det kan hende de mister litt av sin supersunnhet da, men se over.) Ha dressingingrediensene i et lite glass med tett lokk, og rist dem godt sammen. Så er det bare å legge salat, nøtter, ost og gojibær i en salatbolle, og ringle over dressingen.

 

Legg igjen en kommentar

