Ivys hvitløksaus med yoghurt og basilikum

Garlicsauce

Tilltugg, sier svenskene, om småmat som spises til en drink, vin eller øl. Vi har ikke noe ord for det samme, mat som befinner seg et sted mellom snacks og smårett/forrett. Fingermat er kanskje det nærmeste vi kommer, men jeg får noen uheldige assosiasjoner til det ordet, og tilltugg trenger jo ikke nødvendigvis spises med fingrene. I Hellas kan det kalles mezedakia og pikilia, men når jeg skriver norsk, vil jeg ha et norsk ord. Så ikke tilltugg, men tiltygg. Så er vi forhåpentligvis enige om det!

Denne sausen er glimrende til tiltygg, server den med oppskårne grønnsaker eller kjeks. Den er super som dipp, pizzasaus, salatdressing, til reker og fisk…

Oppskriften kommer fra min bloggvenninne Ivy, og denne sausen er en av flere retter hun deltar med i en gresk matbloggkonkurranse. Det kan du lese om i originaloppskriften. Og stem gjerne på henne!

I oppskriften vil du se at hun bruker bakt hvitløk. Jeg brukte en litt mindre mengde frisk hvitløk, men lag gjerne den bakte varianten! Og mens Ivy bare pynter med basilikum, har jeg blandet noen blader i sausen.

  • 2 dl gresk yoghurt
  • 50 gram feta
  • 1/2 – 1 lite fedd hvitløk
  • 1 ss extra virgin olivenolje
  • 1/4 ts havsalt
  • nymalt, sort pepper
  • 1/4 ts finrevet sitronskall
  • 1 ss sitronsaft
  • 1 ss eddik
  • 1 ts flytende (gresk) honning
  • 2 ss hakket persille eller basilikum

Ha alle ingrediensene i en food prosessor, og bland til du har en kremet saus.
Smak og juster med salt, pepper, sitronsaft og/eller honning.

Legg igjen en kommentar

