Salata me haloumi ke roka / Salat med haloumiost og ruccola

P1020201

Som dere vet, lar jeg meg rett som det er begeistre av retter jeg spiser på greske tavernaer. Propolis – som strengt tatt ikke er en taverna, men et tsipouradiko – åpnet i byen «min», Nafplio, i sommer. Det er mye godt jeg kunne latt meg inspirere av derfra, men denne gangen ble det denne deilige haloumisalaten. Haloumi er en gresk-kypriotisk ost som pleier å serveres grillet eller stekt. Nå gidder du nok ikke finne fram grillen bare for å grille litt ost til en salat, men har du grillpanne må du mer enn gjerne bruke den. Jeg eide en grillpanne en gang, men den var umulig å vaske opp, så jeg steker osten i godt med olivenolje i en standard stekepanne.

  • olivenolje til steking
  • 4-5 skiver bacon
  • 250 gram østerssopp, revet i grove strimler
  • 2 ss honning (gresk, eller flytende)
  • 2 ss sitronsaft eller hvitvinseddik
  • 1 haloumiost (200 gram), i skiver på ca 1/2 cm
  • 100 – 150 gram ruccola
  • pepper, kanskje salt

Stek bacon i 1 ss olivenolje til det er sprøtt. La det renne av på kjøkkenpapir. Stek soppen i samme panne, til den er lettbrunet. Er det helt tørt i pannen, tilsett 1 ss olivenolje til, samt honning, sitronsaft eller hvitvinseddik og et lite dryss pepper. Smak på væsken – som er salatens dressing – om den trenger litt salt, og juster med honning og sitronsaft/eddik.

Stek haloumi i rikelig med olivenolje på medium varme i en vanlig stekepanne, eller på grillpanne om du har det.
Bland soppen og all dressingen fra bacon-/soppannen med ruccola. Legg det på en tallerken. Legg på haloumi samt bacon du har brukket opp i biter. Spis med en gang, haloumi blir gummiaktig hvis den ikke spises varm.

Til to som lunsj e.l., mezé til mange

Legg igjen en kommentar

