Elenis pasta med løk-, kapers- og yoghurtsaus

Kaperssaus

Jeg har fått dilla på kapers. De siste par ukene har jeg brukt kapers på de fleste middagene jeg har laget, enten de hører til eller ei. Jeg fortalte Eleni om min besettelse her om dagen, og like etter plinget denne oppskriften inn i mailboksen. Det tar litt tid å brune løken, men bortsett fra det er dette lettlaget – og smakfullt. Det ser ikke akkurat så vakkert ut, men den søtlige løken, salte kapersen og syrlige yoghurten er en vidunderlig treenighet. Server med salat og brød!

  • pasta til toKapers
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ss smør
  • 2 store rødløk, i skiver
  • 1 ts flytende honning
  • 1 most hvitløkfedd
  • 1 dl hvitvin
  • 4-5 digre ss gresk yoghurt
  • 2 ss kapers (eller mer), skylt under rennende vann
  • salt, pepper
  • hakket bladpersille til pynt

Varm olje og smør i en stekepanne, og stek løken på svak til medium varme til den brunes lett. Tilsett honning og stek et par minutter til, så lar du hvitløken steke med i ett minutt. Hell i vinen, og kok til den nesten er helt innkokt. Salte og pepre. Ta pannen av varmen, og vend forsiktig inn yoghurt og kapers. Server over nykokt pasta, og dryss på bladpersille (jeg hadde ikke det).

Legg igjen en kommentar

