Keftedakia fournou / Kjøttboller bakt i ovn

Keftedakiafournou

Sterkt inspirert av kjendiskokken Ilias Mamalakis, lagde jeg denne fristende ovnsretten en dag. (Originaloppskriften finner du forøvrig her, på gresk.) Enkelt sagt , og enkelt gjort: Du legger ustekte greske kjøttboller i en oljesmurt, ildfast form, og heller over en (gresk) tomatsaus, for eksempel denne eller denne. Eventuelt kan du bruke oppskriften på tomatsaus og kjøttboller fra forrige bloggpost, Yiaourtlou. Uansett, til slutt bruker du en fast, smaksrik gulost (f.eks graviera eller gruyere), som du skjærer i terninger og fordeler på toppen. Stek herlighetene på 200 grader til kjøttbollene er gjennomstekte og osten har fått litt farge, hos meg tok det ca en halvtime.

Dette kan du servere med pasta, ris eller f.eks Panos’ ovnsstekte poteter, eller bare med ferskt brød til.

2 responses to “Keftedakia fournou / Kjøttboller bakt i ovn

  1. Hei, så herlig blogg. Jeg blir sulten! Jeg har en venninne som elsker alt som er gresk, og jeg deler denne bloggen med henne. Ha en fin dag!
    Alt godt, Jane

Legg igjen en kommentar

