Fasolakia me feta ke karydia / Bønner med feta og valnøtter

image

Jeg har hatt en boks hermetiske brekkbønner stående i skapet en god stund. Ikke vet jeg hvorfor jeg kjøpte dem, og ikke visste jeg hva jeg skulle bruke dem til – helt til jeg kom på at jeg kunne lage denne bønnesalaten. Jeg smakte den første gang hos min greske «svigermor», som aldri måler opp ingredienser til noe som helst hun lager. Men med salater som denne er det ikke så viktig heller, tilsett ingrediensene i de mengdene du føler for, trekk fra og legg til.

  • 200 gr grønne bønner, f.eks brekkbønner, friske, fryste eller fra boks.
  • noen cherrytomater, delt i to
  • 1/2 liten rødløk, i tynne strimler
  • 100 gram feta, grovt smuldret
  • en god neve valnøtter
  • 1/2 bunt dill, hakket
  • Dressing:
  • 3 ss olivenolje, extra virgin
  • 1 ss sitronsaft
  • 1 ts sterk sennep
  • salt, pepper

Dette er litt komplisert, så følg nøye med: forvell bønnene om det trengs, skyll dem og bland alt til salaten. Pisk sammen alt til dressingen. Vend dressingen inn i salaten. Ferdig.

3 responses to “Fasolakia me feta ke karydia / Bønner med feta og valnøtter

  1. I dag har jeg høstet masse fine borlotti-bønner, og lurte på om det fantes en gresk oppskrift jeg kunne bruke. Denne er såå nydelig!! Vi var på Kreta forrige uke, og med denne retten var det som å være tilbake. Ekstra godt med råvarer fra egen hage:-)! Tusen takk!

  2. Laget denne retten i går til 4 voksne og den falt veldig i smak til store og små.Ble ekstra god da jeg puttet oppi 4 tørkete tomater fra Kreta.

Legg igjen en kommentar

