Caprese med blåbær

image

Denne salaten er ikke gresk i det hele tatt. Jeg hadde lyst til å dele den med dere likevel, for den er så god, og i tillegg en original vri på en gammel, italiensk traver: caprese-salaten, som består av tomat, mozzarella og basilikum. Rødt, hvitt og grønt, fargene i det italienske flagget, får her besøk av noe blått, blåbær. Og selv om det greske flagget har blått i seg, så er blåbær en sjelden importvare i Hellas. Men samma det. Oppskriften fant jeg på matbloggen Love and olive oil, en av mine gode kilder til god mat, ofte med middelhavspreg.

Mengdene kan du godt ta litt på feelingen. Her er det jeg brukte:

  • ca 300 gram små tomater (jeg brukte tomatmiks)
  • 150 gram friske blåbær
  • 200 gram mozzarella
  • noen friske basilikumblader
  • 2 ss extra virgin oliivenolje
  • 1 ss balsamicoeddik eller 1 ts frisk sitronsaft
  • salt, pepper

Del tomater og ost i mindre biter, og bland forsiktig med blåbær og basilikum. Pisk sammen olje og balsamiko eller sitronsaft, og smak til med salt og pepper, og vend dressingen inn i salaten. Salaten tåler å stå tildekket i kjøleskapet noen timer før den skal spises.

Legg igjen en kommentar

