Ivys herlige jordbærvinaigrette og jordbærsaus

Jordbrsalat

Jeg er bergtatt, forelsket og fortryllet. Jeg er forført, bedåret og fascinert. Av en salat.

Ikke langt unna mitt feriehjemsted Nafplio sitter gresk-kypriotiske Ivy i sitt feriehus og matblogger på Kopiaste. For et par dager siden la hun ut en oppskrift på en salat med jordbær og jordbærvinaigrette. Jeg fulgte ikke hennes oppskrift til punkt og prikke, men laget min egen variant av en stor neve ruccolablader, ca 10 digre basilikumblader, ca 50 gram smuldret feta og fire store jordbær. Og altså denne vinaigretten – og der fulgte jeg Ivys oppskrift. Og herreminhatt for en smak! Denne salaten skal jeg spise i hele sommer, så lenge det går an å få tak i gode jordbær. Og så skal jeg begynne på ‘an igjen neste vår. For å lage jordbærvinaigretten lager du først en enkel jordbærsaus, som er deilig varm eller kald, gjerne over iskrem eller for eksempel på en pavlovakake sammen med friske bær, eller som på bildet under: Sammen med tykk, kremete, gresk yoghurt. Denne jordbærsausen lages ved å steke jordbærene i smør (!) Høres rart ut, sant vel? Men smøret gjør susen, du smaker det ikke, men jordbærsmaken blir mer intens.

Skulle du ha lyst på flere av Ivys oppskrifter, finner du det selvsagt på bloggen, men også i hennes to kokebøker: “Mint, Cinnamon & Blossom Water, Flavours of Cyprus, Kopiaste» og «More than a Greek salad». Ikke bare det, om du skulle befinne deg i området, holder Ivy kurs (med fra én til mange deltakere) i gresk matlaging. Driftig dame! (Oppskrifter under bildet):

Jordbærsaus

  • Jordbærsaus:
  • 300 gram friske jordbær
  • 1 ss smør
  • 1 shotglass konjakk eller en god likør
  • 1,2 dl sukker (bruk mer eller mindre, etter smak, jeg brukte knappe 1 dl.)

Vask og kutt bærene i små biter. Om du foretrekker å ikke vaske jordbærene, tilsett et par ss vann når du steker dem. Smelt smøret i en stekepanne, og stek bærene på svak varme i to-tre minutter. Hell over konjakk/likør, og småkok til spriten fordamper. Hell over sukkeret, småkok videre og rør ofte, til det tykner. Hos meg tok det ti minutter. Koker du for lenge blir det syltetøy.

  • Jordbærvinaigrette:
  • 4 ss jordbærsaus, som beskrevet over
  • 6 ss extra virgin olivenolje
  • 2 ss balsamicoeddik
  • 1/2 fedd hvitløk
  • salt og pepper etter smak

Kjør alle ingrediensene til vinaigretten sammen i en food processor eller med en stavmikser. Som nevnt over brukte jeg den til en salat av en stappfull neve ruccolablader, ca 10 digre basilikumblader, ca 50 gram smuldret feta og fire velvoksne jordbær per person.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-10r og trykk på knappen: Print

2 responses to “Ivys herlige jordbærvinaigrette og jordbærsaus

  1. Tusen takk Merete for å prøve min oppskrift, og jeg er virkelig glad for at du likte det.

Legg igjen en kommentar

