Squashsalat med mynte- og sitrussaus

Squashsalat
Jeg satt en dag og så på et matprogram på gresk tv, på samme tid som jeg leste avisen. Altså ikke helt konsentrert om verken avis eller tv. Men etter hvert oppfattet jeg at den salaten tv-kokken laget, en salat hun sa var fra Kreta, faktisk så kjempegod ut. Og kanskje fikk jeg ikke med meg alle detaljene, men da jeg gjenskapte den på kjøkkenet neste dag, var både jeg og kjæresten veldig fornøyd med resultatet. Vi spiste salaten til lunsj, med brød til, men den er sikkert fint følge til både fisk og kjøtt. Neste gang vi griller lammekotletter skal vi garantert ha denne salaten på bordet.

 

  • 3 squash
  • 150 gr graviera, gruyere eller vellagret sveitserost, skåret i tynne strimler
  • Saus:
  • Saft av en appelsin
  • Saft av 1/2 sitron
  • 1 ss sennep
  • 200 gr gresk yoghurt
  • 2-3 ss hakkede, friske mynteblader (smak deg fram)
  • 1 ts paprikakrydder
  • salt, pepper, kanskje litt sukker
  • Pynt:
  • småtomater, mynteblad
 SquashstrimlerSkrell squash med potetskreller eller ostehøvel, kast skallet. Fortsett å strimle til du kommer inn til kjernene, kast kjernene. Legg strimlene i en bolle, sammen med osten.
Pisk alt til sausen sammen. Den blir ganske syrlig, noe jeg liker, men tilsett et lite sukkerdryss om du vil, og bland sausen med salaten. Pynt med noen halve småtomater og noen mynteblad. (Jeg hadde brukt opp all mynten, så her har jeg pyntet med bladpersille.) Spis med brød som kan suge opp all den gode sausen.

 

Til 2 som egen rett, til 4 som tilbehør.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Zc og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

