Hvilken gresk mat lager dere helst?

Gaffel

Riktig godt 2015 til mine faste og mindre faste lesere! Veldig hyggelig at dere fremdeles henger med🙂

Som så mange matbloggere gjør på denne årstiden, skal også jeg oppsummere mest sett på bloggen min. Det har jeg aldri gjort før, så her kommer mest sett siden den spede begynnelsen i september 2010. Men listen med mest sett i 2014 hadde faktisk vært ganske lik!
(Jeg har forøvrig publisert minst sett, jeg er så beskjeden av meg.)

Hvorfor akkurat disse ligger i toppen er ganske logisk, dette er, i all hovedsak,  poster om kjent gresk mat, mange har spist dette på greske tavernaer i Norge eller Hellas. Det som er utrolig er at førsteplassen, kleftiko, slår de andre med en himmelvid margin. Kleftiko-oppskriften er sett fem og en halv gang så ofte som neste oppskrift på lista! Og fjerdeplassen på lista innehas av Tavas, en temmelig ukjent rett det er linket til på kleftiko-oppskriften, fordi den er en kypriotisk form for kleftiko. Trenger ikke være Sherlock Holmes for å skjønne hvorfor Tavas er så høyt oppe, altså.

Uansett, her er oversikten, med linker, selvsagt, men før den kommer, svar gjerne på spørsmålet i overskriften: Hva slags gresk mat lager du helst?

  1. Kleftiko / Tyvens lam
  2. Kokkinisto, Stifado, Giouvetsi / Greske gryter
  3. Tyri saganaki / Pannestekt ost
  4. Tavas / Gresk-kypriotisk kjøttform
  5. Pastitsio
  6. Souvlakia / Grillspyd
  7. Gyropita
  8. Baklava / Nøtter i filodeig-kake
  9. Keftedakia / Kjøttboller
  10. Pita
  11. Moussakas
  12. Frappé / Iskaffe
  13. Psomi / Brød
  14. Kjekke ting du kanskje ikke vet om oliven og olivenolje
  15. Om å spise i Hellas – en bloggpost for turister

4 responses to “Hvilken gresk mat lager dere helst?

  1. Godt nyttår!
    Jeg lager mest gryteretter som kan settes i ovnen noen timer og klare seg uten for mye innblanding. .. Lam og kylling med tomat/vin saus med diverse grønnsaker. Kleftiko selvsagt! Briam er en favoritt. Salater , scordalia, tzatziki, gigantes….for å ikke glemme tunfisk salat/dip.. Auberginer med kjøttsaus gratinert med feta! Blir ikke så mye fisk. Der må jeg bli flinkere. Her hjemme i Norge spiser vi fisk minst fire ganger i uka…men føler meg litt på tynn is når det gjelder å tilberede fisk som ikke er laks,ørret eller torsk…. men elsker å spise fisk når vi er ute i Hellas. Og kalamari i ulike varianter.
    Jorunn

  2. Vi har veldig lik smak, ser jeg! Elsker gryter som bare står der og surrer sakte, mens de sender ut en aroma som bare frister mer og mer. Og det alt det andre gode du nevner – mhm! Jeg er heller ikke noe flink med greske fisker, men kjæresten (som er greker) tar seg av den saken, heldigvis.

    Jeg har nettopp lagt ut en oppskrift på gigantes med hvitløk, og om jeg må si det selv så var det noe av det beste jeg har spist på lenge. Bare et tips…

    Beste hilsen Merete

  3. Hei! Min mann er veldig flink til å lage mat, og har blitt god på giouvetsi og zouzoukakia. Nydelig mat!

Legg igjen en kommentar

