God desember, god jul

imageDesember er kommet, og som vanlig tar jeg juleferie denne måneden. Ingen bryr seg om gresk mat i julemåneden, ikke engang jeg😉 God jul, alle sammen, vi ses i januar!

Bilde fra den fineste greske byen, Nafplio.

15 responses to “God desember, god jul

  1. 🎄😄god desember og God Jul til deg også. En fryd å følge med på alle oppskrifter. 👍

    Sendt fra Rositas iPhone

  2. God jul og takk for din blogg. Spiste gresk yoyghurt med gresk honning i dag 😊

  3. Jeg laget faktisk Strapastada i dag, fordi jeg savnet Hellas! Nam!🙂 Ha en fin juleferie! Takk for en inspirerende blogg!

  4. God jul 🎄🎁

  5. God jul! Gleder meg til nye oppskrifter på nyåret. Må innrømme at her blir det gresk mat i tillegg til norsk i løpet av julen!

  6. Hva er egentlig gresk julemat?

    • Grekerne feirer fra 25. desember til (minst) 1. januar eller 6. januar – Epifani – og mens noen feirer veldig tradisjonelt, feirer andre på mer «moderne» måter. Hvis jeg skal prøve å generalisere, serveres ofte ovnsbakt svin eller svin med selleri ( https://godgreskmat.wordpress.com/2011/04/17/hirino-me-selino/ ) til julemiddagen 25. desember, mens mange familier ikke har noen spesiell julemiddagstradisjon og spiser f.eks lammestek ett år og koteletter det neste. Til nyttår blir det mer og mer vanlig med kalkun til nyttårsmiddagen, som oftere feires 1. januar enn 31. desember. Eller de bytter om på jule- og nyttårsmiddagen. For øvrig er det også tradisjon å gi gaver til nyttår istf. til jul, selv om også det er i endring. Mht. julekaker, se her: https://godgreskmat.wordpress.com/2012/12/04/greske-julefavoritter/ 
      Var det svar på det du lurte på?

  7. Ja, tusen takk! Har aldri tenkt noe spesielt over dette, så det var informativt – og raskt svar😉

  8. Kali xronia kai kalo mina !!!🙂 Har akkurat snublet over hjemmesiden din og må si at jeg lengter ned igjen….Blir nok dessverre ikke i år siden min mann og jeg åpner vår egen lille greske butikk 🙂

Legg igjen en kommentar

