Tzatziki me avokado

AvocadoTzatziki

Ingen grunn til å oversette den overskriften til norsk, vel? Første gang jeg så denne oppskriften, tenkte jeg næh! Men etter hvert kom jeg over flere greske matbloggere som lovpriste avocadotzatzikien, så jeg ble nødt å prøve likevel. Heldigvis: Når tzatziki får litt avocado i seg, blir den mildere, enda mer kremete og litt i slekt med guacamole. Det er en uventet velsmakende kombinasjon. Bruk den til dipp sammen med f.eks sprøbakte pitatriangler eller små kjeks, eller sammen med stekt/grillet kjøtt eller fisk.

Oppskriften er opprinnelig fra kokeboken Cooking from the hip av gresk-amerikanske Cat Cora, men littebittegrann endret av meg. Blant annet bruker jeg dobbelt opp med hvitløk, for jeg liker tzatzikien min nærmest dampende av hvitløk. Og så holder det vampyrene unna i samme slengen. Bruk et halvt fedd om du har en sartere gane eller synes Twilight-bøkene er bra.

  • 1/2 agurk
  • 1/2 avocado
  • 1 ts friskpresset sitronsaft
  • 1 fedd hvitløk, mortret eller presset
  • 200 gram gresk yoghurt
  • 3 ss extra virgin olivenolje
  • 1/4 – 1/2 ts salt

Riv agurken grovt på et rivjern. Legg flere lag kjøkkenpapir oppå hverandre, plasser agurkraspet i en haug i midten, og klem bort så mye væske du klarer. Ha agurken i en bolle. I originaloppskriften skjærer Cat Cora avocadoen opp i små terninger, jeg foretrekker å mose den grovt med en gaffel. Gjør som du vil med det, og bland sammen agurk og avocadokjøtt. Tilsett resten av ingrediensene utenom saltet og bland godt. Sett avokadotzatzikien i kjøleskapet i minst en time. Smak til med saltet like før dere skal spise.

Til 2

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Wm og trykk på knappen: Print

2 responses to “Tzatziki me avokado

  1. Dette hadde jeg ikke funnet på sjøl, nei. Det er jo det som er så gøy med å lese matblogger!🙂

Legg igjen en kommentar

