Karamellyoghurt-dipp med eple

Yoghurtkaramell

Vel overstått 17. mai! 

I min forrige bloggpost kjeftet jeg på de selvoppnevnte matekspertene på side2.no. Jeg har roet meg nå, men vil i all framtid ikke stole et gram på smakstestene deres. Nuvel. Men det føltes naturlig å by på en dippoppskrift denne gangen, og etter litt surfing fant jeg denne karamellyoghurtdippen. Neida, den er ikke gresk, men med gresk yoghurt og gresk honning er det liksom innafor likevel. Oppskriften er hentet fra Chocolate-covered Katy – the healthy dessert blog. Kikk gjerne innom den, hun byr på mange godsaker.

  • 1/8 ts salt
  • 2 ss gresk eller annen flytende honning, eller agavesirup
  • 0,5 dl brunt sukker (bruk den typen du har)
  • 170 gram gresk yoghurt
  • 1 ts ekte vaniljeekstrakt eller frø av 1/2 vaniljestang
  • eplebåter, gjerne av grønne epler
Bland salt, honning og sukker i en gryte. Varm forsiktig opp, og rør hele tiden, til sukkeret er flytende. Ta gryten av varmen og pisk inn yoghurt og vanilje. La det avkjøles og spis med epler. Lar du dippen stå i kjøleskapet over natten tykner den, og den kan lagres der i fire dager.
På bildet over har jeg bare dumpet all dippen i en skål. Neste gang skal jeg fordele den på fire små glass eller skåler og bruke syrlige grønne epler. Namnam.
Dessert til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Uf og trykk på knappen: Print

2 responses to “Karamellyoghurt-dipp med eple

  1. Yoghurt og honning blir aldri feil. Ikke noe annet å si om det. Kanskje bortsett fra at dipen kunne smakt himmelsk både over is og eplekake, tror du ikke…?

    • Hei Marianne,
      det er jeg rett og slett ikke sikker på. Denne dippen er veldig søt, så jeg synes at det trengs noe syrlig og friskt sammen med den. Men så er jeg jo langt ifra noen søtmons, da, så min terskel for at det bli for søtt er veldig, veldig lav.
      Gresk yoghurt, ev. bare tilsatt noen vaniljefrø, synes jeg er godt til eplekake – sånn er jeg🙂

Legg igjen en kommentar

