Solomos me kapari / Laks med kapers

image

Mye av laksen som selges i Hellas er norsk. Kanskje mesteparten, for alt jeg vet, iallfall står det stadig å lese «norsk laks» på de håndskrevne plakatene fiskehandlerne i Hellas pleier å merke varene sine med, enten laksen er fryst eller fersk. I og med at laks er en importert fisk, har jeg aldri kommet over en tradisjonell gresk lakseoppskrift, noe som naturlig er. Men da jeg datt over denne oppskriften på det greske nettstedet Syntagies – som forøvrig enkelt og greit betyr Oppskrifter – fikk jeg lyst til å prøve den. Bortsett fra laksen er ingrediensene typisk hjemmehørende på greske kjøkken, og godt så det ut.

Og godt ble det! Jeg serverte med kokte poteter, akkurat som originaloppskriften foreslo, og kokt broccoli, men det kom jeg på helt av meg selv.

  • 1 ss smør
  • 1 ss olivenolje
  • 2 shalottløk eller en halv rødløk, hakket
  • 1 fedd knust hvitløk
  • renskåret laks til to, ca 400 gram
  • 2 ss kapers, hakket
  • 0,75 dl kremfløte
  • 4 ss grønnsaksbuljong (vann + litt av en buljongterning går bra, eller bruk kokevannet til grønnsakene du serverer til dette)
  • 1 dæsj sitronsaft
  • salt, pepper

Varm opp smør og olje i en stekepanne og fres løk og hvitløk til det er mykt. Legg løken til side, og stek laksen i den samme stekepannen, slik at den får fin brunfarge og er knapt gjennomstekt. Ha løken tilbake i stekepannen, sammen med kapers, fløte og buljong. Kok opp, smak til med salt og pepper og sitron.

Til 2

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Tk og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

