Mavro psomi me meli ke lemoni / Grovbrød med honning og sitron

Psomi1

Neida, brødet smaker ikke voldsomt av honning og sitron, tenk på det som et krydder som bare gjør brødet enda bedre!

Mavro psomi, «svart brød», er hva grekerne pleier å kalle grovbrød. For spesielt interesserte: egentlig heter det visst psomi olikis aleseos, men det har jeg ennå til gode å høre noen si. Og det er kanskje ikke så rart.
Lenge fikk man bare finbrød i Hellas, det er ikke mange årene siden de begynte å selge grovbrød hos bakeren. Noen bakere har fremdeles bare fint brød i hyllene sine, faktisk! Ja, for i Hellas kjøper folk stort sett brødet sitt hos bakeren. Supermarkedene selger som regel bare «tost», altså ferdig oppskåret og ikke veldig spennende brød til «toast». De har også dårlig utvalg av grove meltyper,  som regel bare én type de kaller grovt mel, og den er ikke milevis unna norsk grovbakstmel. Så da bruker jeg det i oppskriften her.

  • Grovbrød med hardkokt egg og taramasalata (fiskerognsalat) i paprika. Grekerne pleier ikke spise brødskive med pålegg på, sånn som oss, men spiser gjerne pålegg som her, ost, skinke etc ved siden av brødet.

    Grovbrød med hardkokt egg og taramasalata (fiskerognsalat) i paprika. Grekerne pleier ikke spise brødskive med pålegg på, sånn som oss, men spiser gjerne pålegg som her, ost, skinke etc ved siden av brødet.

    Til ett brød:

  • 3 dl fingervarmt vann
  • 25 gr gjær
  • 1 ss honning
  • 2 ss friskpresset sitronsaft
  • 3 ss solsikke- eller olivenolje
  • 1/2 ts salt
  • 7 dl grovbakstmel
  • litt olje til å smøre formen, litt mel til å drysse oppi
  • lunkent vann og 1ss sesamfrø til pynt

Hell vannet i en bolle og rør inn gjæren. Tilsett honning, sitronsaft, olje og salt, og pisk det sammen.
Rør inn grovbakstmelet. Elt deigen godt i en kjøkkenmaskin i minst 5 minutter, du får en litt klissete deig. Dekk bollen med litt plastfolie og la den stå lunt i en time.
Smør en brødform med olje, og strø et flortynt lag mel på oljen. Fyll formen med deigen, glatt den ut med en fuktet slikkepott eller skje. Sett lunt og la brødet heve til ca dobbel størrelse. Pensle brødet med lunkent vann og dryss over sesamfrø.
Stek ved 180 gr, nede i ovnen, i ca 35 minutter.
Brødet holder seg godt i mange dager om du legger det i en plastpose når det er helt avkjølt.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Se og trykk på knappen: Print

4 responses to “Mavro psomi me meli ke lemoni / Grovbrød med honning og sitron

  1. Hei. Jeg baker mitt eget brød når jeg er hjemme på Kalymnos. Vil gjerne at det skal være grovt og ligne på det jeg baker hjemme i Norge. Hva heter det grovbakst melet du nevner på gresk? Jeg har funnet et par varianter, med fiber, men det er så veldig finmalt. Og inneholder en del rug som gjør det mørkt. Løser noe av » problemet» med å ta med havrekli eller lignende fra Norge. Gjær får jeg hos bakeren . Liker best fersk gjær å bake med.
    Jorunn

    • Hei Jorunn,
      å finne grovere mel enn det finmalte du nevner er umulig i min greske by, Nafplio. Med finmalt mener du noe ala dette går jeg ut fra: http://alevri.com/htmlv/product.aspx?id=21440 og det er slikt mel jeg har brukt i denne oppskriften. Ofte bruker jeg også havregryn i brødet, Quaker/Kvaker på gresk, for å få det enda grovere. Men skulle gjerne hatt kli og skikkelig grovmalte meltyper når jeg er i Hellas, det er få mattyper jeg savner der, men det er en av dem.
      Fersk gjær har jeg også måtte kjøpe hos bakeren, men nylig kom en ny butikk til Nafplio, AB, og der har de pakker med fersk gjær. Når jeg bruker tørrgjær merker jeg meg at brødene trenger lengre tid på å heve, men ellers blir de ganske like.
      Jeg kjøper oftere og oftere grove kavringer i stedet for brød, nettopp fordi jeg savner den skikkelig «kornete» smaken.
      Uansett, jeg tror nok du må fortsette å ta med havrekli etc fra Norge, og så får vi ønske oss bedre utvalg i butikkene i framtiden😉

      • Ja det er det melet jeg bruker, sammen med hvetemel og et annet fiberrikt mel jeg fant. Husker ikke navnet , men det ble bare solgt i 250gr poser. Vel verdt å ta med litt kli i kofferten. Solsikkefrø og lin frø finnes jo å få kjøpt. Deilig det også i brød. Ha en fin dag!

  2. Får lete etter det fiberrike melet neste gang, takk for tips!
    Grovhakkede valnøtter er jo også med på å gi brødet en spennende konsistens, så det bruker jeg mye, men det blir vel kli med i min koffert også🙂
    Ønsker deg også en fin dag, og siden det er 28. oktober må jeg jo ønske Hellas en god Ohci-dag!

Legg igjen en kommentar

