Mac and cheese på gresk

MacCheese

Elena P, bloggeren på skjønne Olive Tomato er greskamerikansk, og som barn var hun litt misunnelig på de helamerikanske barna som fikk mac and cheese (bakt makaroni og ost) hjemme. Hennes greske mor ville ikke lage det, og definitivt ikke den ferdigmattypen Elena var mest nysgjerrig på. I voksen alder prøvde hun den, men fant ut at en hjemmelaget, gresk versjon var betydelig mye bedre og ikke minst sunnere. Her skal du få hennes oppskrift.

Men først, oppskriften sier kremost, men det hadde ikke jeg. Så jeg brukte to baller fersk mozzarella i stedet. Én som jeg finhakket og hadde i yoghurtfyllet, én på toppen av fatet til gratinering. Funket som bare søtten!

  • 250 gr makaroni, gjerne fullkorn
  • 3 ss olivenolje
  • 1 løk, hakket
  • 1 grønn paprika, grovhakket
  • 1 ss persille, finhakket
  • 1 ss mynte, finhakket
  • 1 ts tørket oregano
  • 0,7 dl oliven, hakket
  • 85 gr fetaost
  • 1,25 dl gresk yoghurt
  • 2-3 ss kremost (naturell type)
  • pepper, salt
  • litt parmesan eller annen ost til gratinering

Kok pastaen etter anvisning på pakken. Hell av vannet.
Varm 1 ss av oljen i en stekepanne, og fres løk og paprika til det er mykt. Tilsett urter og oliven og småstek i et minutt. Sett pannen til side.
Bland resten av oljen, feta, yoghurt og kremost til det er så godt som jevnt. Smak til med pepper.
Bland pasta, grønnsaker og yoghurtmix godt sammen. Kjenn etter om du trenger mer pepper eller salt.
Hell dette i en ildfast form, dryss ost på toppen. Gratiner ved 180 gader i ca 20 minutter.
En frisk salat er deilig sammen med dette.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Ru og trykk på knappen: Print

4 responses to “Mac and cheese på gresk

  1. For en hyggelig historie om Elena P og moren hennes :0)

    Mac and cheese er typisk comfort food (som jeg esker). Jeg tipper at mozzarella (ekte!) er perfekt i retten, men det er ganske (les: veldig) dyrt i Norge. Jeg tipper at man kan være litt kreativ når det kommer til osten her. Bruke rester, om kjøleskapet inneholder en liten bit gulost, en bit parmesan og litt kremost (som det ofte gjør hos oss).

    Jeg tenker også litt på at man kunne brukt rester av pasta (hvilket jeg aldri har gjort!). Vi kaster konsekvent pasta, fordi min mann sier at pasta ikke kan tas vare på. Men jeg er oppvokst på 70-tallet hvor man ikke kaster mat og har alltid, alltid lyst til å ta vare på – og bruke rester. Det var nå en digresjon, men det er alltid gøy å snakke om mat😀. Det var min unnskyldning😉

    • Ja! For det er selve essensen i gresk mat (bortsett fra å bruke lokal mat som er i sesongen): å erstatte en ingrediens eller tre i oppskriften med det man har tilgjengelig. Bruke de ostene som ligger i kjøleskapet, bruk rester, bruk favorittosten etc. Ofte når jeg leser om (spesielt) fransk og italiensk mat, føles det som om man ikke er verd en skitten vaskefille engang om man bruker sellerirot isteden for selleristang i bolognesesaus (eller hva det nå var man skulle bruke) men gresk mat er ikke slik. Ingen mat burde være slik.

      Har, når det kommer til rester, tydeligvis hatt samme oppdragelse som deg. Ingenting skal kastes. Pasta kan helt fint lagres, legg den i tett plastpose i kjøleskapet – god som gull i flere dager etterpå. Iallfall to-tre🙂 Gratiner med tomat eller kokte grønnsaker i biter, oliven, urter og ost, f.ex. Og når man har en tre-fire rester i kjøleskapet, samt fx en litt sliten gulrot eller noe sånn, det er jo da man virkelig kan være kreativ på kjøkkenet.
      Nå høres vi sikkert skikkelig eldgamle ut, du!

  2. Haha, gode poeng!

    Det du skriver om fransk og italiensk mat blir noe av det samme fjolleriet som når kjente kokker eller bartendere eller hvadetnåer mener at det bare er ekte pizza dersom man bruker mel typo 00, og når den stekes i steinovn osv. En kjent pizzakokk har forresten uttalt at man ikke kan lage ordentlig pizza i Norge😦. Eller når du-bare-ikke-må-finne-på å bruke amerikansk whiskey i drinken istedenfor skotsk. At vinen må luftes (jeg vet den bør) og drikkes fra karaffel og høye stetteglass. Noe av det koseligste jeg vet er å drikke rødvin midt i uka av kjøkkenglass, litt kald fordi den har stått i kjøleskapet, den helles over i en keramikk-krukke også. Selve smaken av gode minner fra Hellas…eller kanskje Spania. En annen ting som irriterer meg er folk som blir ekte indignert når andre kaller musserende vin for champagne. For dem gir vel musserende vin gir en like god følelse av fest og luksus som champagne da! Nei, matsnobberi synes jeg er tullete. Det fikk jeg jammen lyst til å skrive mer om!🙂

    Restemat har jeg tenkt mye på om dagen. Jeg har en sønn som er student og har begynt å lage studentmat-bloggposter som gi ham tips på kjøkkenet, og restemat kommer omtrent i samme kategori, tenker jeg: enkel og billig mat. Ja, det er synd å kaste mat! Mannen min både erter og ler av meg når jeg tar vare på 1 ss stekt løk fra middagen, som jeg gjorde i går. Han har vel erfart at ikke alt blir brukt, men ofte finner jeg en måte å bruke restene på🙂

    Fin fredag og helg til deg!

  3. PS – Prøv å skrive jeg elsker i kommentaren her og du vil se at WordPress retter det til esker!😀 Ref min første kommentar her oppe hvor jeg «esker comfort food…). WordPress asså!

Legg igjen en kommentar

