Elenis varme pastasalat med bacon og feta

Elenis

Kjæresten min og jeg er særboere, noe som selvsagt betyr at jeg lager ganske mange måltider til bare en. (Megselv, hvis noen lurte.) Selv om jeg er helt enig i at man bør unne seg den beste maten, dekke et fint bord, tenne stearinlys og kanskje ta seg et glass vin til måltidet selv om man spiser alene, må jeg jo med hånden på hjertet si at det langt ifra skjer hver dag, for å si det mildt. På den annen side, jeg er både glad i å lage mat og spise mat, så jeg tyr sjelden til ferdigløsninger (klapper meg selv på ryggen, iført et selvgodt smil). Kravene til en alenemiddag er at den skal være (forholdsvis) sunn, god og ikke veldig tidkrevende. Derfor ble jeg glad da Eleni ga meg oppskriften sin på denne kjempegode pastasalaten: den er inneholder iallfall noen sunne ingredienser, den er knallgod, og det tar ikke lenger tid å lage den enn det tar å koke pasta.
Hva spiser du når du er alene?
  • Per person: 
  • 100 gr pasta, vanlig eller fullkorn
  • 3 skiver magert bacon
  • 1 fedd hvitløk, knust
  • 1/2 stor squash, i terninger
  • 2-3 ss hvitvin
  • ca 50 gr (gresk!) feta, i terninger
  • 1 ss kapers
  • pepper
Kok pastaen etter anvisning på pakken.
Klipp baconet opp i biter, og stek det i en panne (er baconet veldig magert, stek det i bittelitt olje). Tilsett hvitløk og squash og fres i et minutt eller to. Hell over vinen, ha oppi feta og kapers og kok i ca ett minutt. Smak til med pepper (både bacon, kapers og feta er så salt at du ikke trenger salte mer).
Sil fra pastavannet, og bland pastaen inn i baconpannen. Så enkelt var det! Neste gang skal jeg ha noen halve cherrytomater oppi pannen sammen med squashen, tror det blir enda bedre!

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Rb og trykk på knappen: Print

4 responses to “Elenis varme pastasalat med bacon og feta

  1. Jeg spiser sjelden alene – dersom mannen min er borte, er det som regel et (eller to) barn jeg spiser sammen med.

    Når mannen er borte lager jeg som regel det som han ikke liker/foretrekker, for eksempel sushi, som vi andre elsker.

    Helt alene? Hmm…da må jeg heller svare på «Hva slags middag ville du laget til deg selv dersom du skulle spise alene» – og jeg kan svare; vegetarisk kanskje, siden gutta her foretrekker kjøtt. Eller noe sært og rart og ekstra sunt😉. I alle fall ville det nok vært en rask rett, som denne varme pastasalaten din. Jeg hadde nok heller ikke tydd til ferdigløsninger, men jeg hadde nok sikkert drukket et glass rødvin til maten, eller aller helst før maten, altså mens jeg lager maten (liker å lage mat med et glass vin i hånden).

    Jeg tror det måtte blitt enten eller – altså enten supersunt/sært fordi det bare var meg, eller superenkelt – også fordi det bare var meg🙂

    • Alenemiddager er jo en fin mulighet til å spise det man er alene om å like, det har du helt rett i! Kjæresten liker ikke blomkål (er det mulig!!!) så i dag skal jeg gratinere et halvt med oliven, kalkunskinke og hvitløksostesaus. Og ha vin til🙂

  2. For en fantasisk blogg, gresk mat er favoritten her så dette funnet ble jeg glad for🙂 lurte på hva du ville erstattet hvitvinen med her om man ikke har det på lur?

    • Tusen takk for hyggelig kommentar!
      Hvitvinen bidrar først og fremst med syre, så en dasj sitronsaft eller eddik (hvitvinseddik om du har) pluss vann gjør samme nytten.

Legg igjen en kommentar

