Rizoto me karoto ke lemoni / Risotto med gulrot og sitron

Risotto

Jeg er veldig glad i risotto, og lager den gjerne på den greske risottorisen de kaller for Karolina, som altså ikke har noe med amerikansk Carolina-ris å gjøre. (Kjøp gjerne med deg noen pakker neste gang du er på hellasferie, den er mye rimeligere enn den jålete arboriorisen fra Italia.) Her en dag så jeg en risottooppskrift i nettavisen til Vima Gourmet, og siden jeg vet at de pleier å by på mye god mat, bestemte jeg meg for at dette måtte bli dagens middag. Men så skulle det gulrotjuice i risottoen, og det verken hadde jeg eller kunne få tak i. Løsningen ble en av de spreke gulrøttene jeg hadde i kjøleskapet. Jeg bare rev den, for juicer har jeg ikke, akkurat som jeg ikke har brødmaskin eller mikrobølgeovn eller eggkoker eller popcornmaskin eller kaffetrakter eller riskoker heller, så gammeldags er jeg. Søtlig gulrot og syrlig sitron er en helt nydelig kombo i denne risottoen, som forøvrig nok lages av slike ingredienser som mange av oss likevel har på kjøkkenet. Alltid greit med slike oppskrifter, synes jeg.
Om du heller vil følge originaloppskriften, sløyfer du altså den revne gulroten, men tilsetter 1,5 dl gulrotjuice helt mot slutten av koketiden.

  • ca 1,2 l utspedd kyllingkraft eller -buljong
  • 4 ss smør
  • 1 stor shalottløk eller 1 liten rødløk, hakket
  • 2,5 dl risottoris
  • 1 gulrot, revet
  • 1,25 dl tørr hvitvin
  • 2 ss parmesan, revet
  • 1 ss finrevet sitronskall (bare det gule)
  • 1 ss nypresset sitronsaft
  • 3-4 ss hakket bladpersille, til pynt
  • salt, pepper

Sett kyllingkraften eller -buljongen til kok, sånn at den holder seg omlag på kokepunktet.

Smelt halvparten av smøret i en tykkbunnet gryte. Stek løken på svak varme til den mykner, men ikke brunes. Hell oppi ris og gulrot, og stek videre i ett minutts tid. Tilsett vinen og kok ett minutt. Så skal du helle en øse av den varme kraften over risen, småkoke og røre til mesteparten av den er fordampet. Hell over en ny øse kraft og fortsett på samme måten til risen er passe kokt, myk men med en anelse tyggemotstand i midten. Det kan godt hende du har litt kraft igjen, dette er ingen eksakt vitenskap. Risottoen skal være kremete, tilsett mer kraft om den er fast og tørr.

Ta gryten av platen og rør inn resten av smøret, parmesanen, sitronskall og -saft. Smak til med salt og pepper, og server med persilledryss.

Oppskriften gir 4 små porsjoner eller 2 store.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-R7 og trykk på knappen: Print

2 responses to “Rizoto me karoto ke lemoni / Risotto med gulrot og sitron

  1. Husker matprogram med Gino Valente – han sa man kunne bruke allslags ris – Uncle Bens inkludert. Bare det at jeg synes Uncle Bens smaker vondt. Paellaris fungerer, det har jeg prøvd. Grøtris skulle jo fungere i teorien, men det har jeg ikke testet. Du ?

    • Interessant! Det spesielle med risottoris – og grøtris – er vel at den inneholder mye stivelse som «lekker» ut i kokevæsken og gjør det grøtete, mens Uncle Ben’s o.l. er stivelsesfattigere og muligens heller ikke sveller så mye som risottoris. Samtidig skal man jo ikke røre Uncel Bens o.l. under koking, nettopp fordi vi ikke vil ha den grøtete. Jeg har ikke prøvd å lage risotto verken av den eller grøtris, men det kan jo være greit å ha i bakhodet om man er fysen på risotto og ikke har spesialrisen i skapet.

Legg igjen en kommentar

