Fakes me feta ke portokali / Linser med feta og appelsin

Linseappelsin

Appelsinhøsten pågår for fullt i Hellas nå, og siden gresk mat følger sesonger og årstider, blir det noen appelsinoppskrifter framover. Men ikke bare derfor: Siden jeg er så begeistret for den forrige retten jeg la ut her, fiskefilet med appelsin, søkte jeg opp flere greske middagsretter med appelsin, og kom over en fristende en på det greske matnettstedet pandespani.com. Jeg laget en litt mer vinterlig variant enn deres, med varme linser, og resultatet ble nyyydelig. Som originaloppskriften foreslår spiste jeg litt bacon sammen med linsene, men den står fint på egne ben også, eller sammen med både fisk og andre typer kjøtt.
Den appelsinmarinerte fetaen er et kapittel for seg. Jeg skal servere slik feta som snacks så snart jeg har en passende anledning. Eller en upassende.

  • finrevet skall og saft av 1 appelsin
  • 75 gram fetaost, i biter
  • 1 liten rødløk, i tynne skiver
  • 2 ss olivenolje
  • 2,5 dl linser (jeg brukte brune)
  • ca 4 dl kyllingkraft eller –fond
  • 1 selleristang, i biter, eller 1 ts tørkede selleriblader
  • 1/3 ts chiliflak (valgfritt)
  • salt og pepper
  • Til servering:
  • noen appelsinskiver
  • ev. 2 spiseskjeer hakket persille, mynte eller koriander til pynt
  • ev. noen skiver sprøstekt bacon

orangefetaLag marinert feta først: Ha saft og skall av appelsinen i en bolle, og legg i feta til marinering i romtemperatur. Vend på ostebitene en gang eller to.
Stek deretter løken blank i olivenolje i en gryte, og hell i linser, kraft eller fond, selleri og ev. chiliflak. Kok under lokk til linsene er møre, det tar ca en halv time. Tilsett litt vann om det ser ut til å koke tørt. Øs opp så mye du klarer av fetamarinaden, og hell den i linsgryten. Smak til med salt og pepper.
Fordel linsene på to tallerker, legg over feta og pynt med appelsinskiver. Dryss urten over om du har (jeg hadde ikke det denne gangen), og server med bacon om du vil.

Til to.
For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Qs og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

