Fileto psariou me portokali / Fiskefilet med appelsin

appelsinfisk

Godt nyttår, alle sammen!

Og om du trodde at fisk og appelsin er rart – ombestem deg! Jeg begynner bloggåret med en sunn og nydelig fiskerett, ja faktisk den beste fiskeretten jeg har spist på lenge. Den er hentet fra den greske avisen To Vima, de bruker bitterappelsin, jeg bruker vanlig appelsin, og smakskombinasjonene her er nærmest uslåelige.

Du lager appelsinsalt for å smaksette fisken, det er ikke det minste vanskelig, og smaken det gir er helt himmelsk. (Nei, jeg kan ikke si det ofte nok.) Du kan lage slikt salt med lime eller sitron også, men denne gangen bruker jeg altså helt vanlig appelsin, for sødmen i den passer så perfekt med resten. Du får litt appelsinsalt til overs, la det tørke i romtemperatur, hell det på et tett glass, og det varer i en evighet.

  • Appelsinsalt:
  • 3 ss finrevet appelsinskall, bare det oransje
  • 3 ss grovt havsalt
  • Gulrøttene:
  • 2 store gulrøtter, skåret i staver
  • 6 svarte oliven, i skiver
  • 2 ss extra virgin olivenolje
  • 1 klype appelsinsalt
  • saft av 1 appelsin
  • 2 ts bladpersille, hakket
  • Fisken:
  • ca 400 gram filet av hvit fisk, f.eks. torsk
  • 2 ss e.v. olivenolje
  • 1 klype appelsinsalt
  • saft av 1/2 appelsin
  • ev. 1 klype fersk timian, hakket

Bland appelsinskall og salt, og sett det til side mens du lager resten.
Damp gulrøttene, hell av vannet og bland dem med resten av ingrediensene.
Stek fiskefiletene i olivenolje på stekepanne på middels varme. Når de er ferdige heller du over resten av ingrediensene og varmer alt opp. Server fisken med gulrøttene og, om du vil, poteter.

Til 2.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Qj og trykk på knappen: Print

8 responses to “Fileto psariou me portokali / Fiskefilet med appelsin

  1. Godt nyttår til deg!

    Dette høres jo helt perfekt ut! Jeg er veldig glad i appelsin i mat, og faktisk bruker jeg mer frukt i matretter enn jeg spiser det alene. Jeg er veldig glad i timian og persille også, så denne retten vet jeg er noe for meg. Og nå på nyåret føler jeg for lettere mat. Det har vært nydelig med pinnekjøtt og lammestek og sjokolade…..men det er nok nå🙂

    Og jeg elsker disse småtingene man kan lage selv; krydderblandinger for eksempel. Så nå er det bare å stikke bort på Meny for å kjøpe appelsin.

    Hyggelig å «snakkes» igjen :0)

    • Godt nyttår, Marianne – og ja, veldig kos å snakkes igjen!
      Jeg har hatt denne oppskriften på lur helt siden jeg tok desemberfri fra bloggen, og har storgledet meg til å presentere den. Lenge siden jeg har spist en så god fiskerett. Kan ikke tenke meg at ikke andre som lager den skulle bli mindre begeistret😉 Bon apetit!

  2. Rett hjem for å lage denne!

  3. Alltid på jakt etter nye varianter til fisken. Denne var god !!

  4. Gjorde et lite eksperiment idag. Kokte gulrøttene i appelsinsaft med en desj honning og en klype av det magiske appelsinsaltet. Drysset min beste olivenolje over ved servering istedet for å koke den med. Hadde ikke oliven idag, men det funket veldig bra uten også. Nam🙂

Legg igjen en kommentar

