Koulourakia me amygdala / Julekaker med mandler

image

Min lille julegave til deg: Deilige og originale julekaker fra den greske bloggen cometocook.
Tradisjonelle koulourakia er egentlig mest brukt til påske i Hellas, men dette er en skikkelig julete variant, med smaker som honning, kanel, appelsin, kakao og rosiner. Rosinene kan du erstatte med hakkede dadler eller svisker, og du kan bytte halvparten av mandlene ut med finmalte valnøtter.

  • 3 dl mandler
  • 6 – 7 ss hvetemel
  • 2 ss kakao
  • 7 ss flytende honning
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ss finrevet appelsinskall (bare det oransje)
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1/3 ts kanel
  • 1 dl rosiner

Mal mandlene. Bland alle ingrediensen sammen til du har en jevn røre, som er fast nok til at du kan forme små baller av den. Juster med mel eller dråper av olivenolje til deigen er passe.
Legg små deigballer, på størrelse med en liten eggeplomme på et bakepapirkledd ovnsbrett, og trykk dem litt flate med en gaffel. Denne deigen gir 25 a 30 småkaker.
Stek kakene i varmluft på 160 grader eller vanlig steking på 180 grader. Kakene er ferdige etter ca 12 min. Da er de litt fuktige inni, det liker jeg best. Vil du ha kakene helt tørre, slik som grekerne liker sine koulourakia, må du steke dem i ca 10 min. mer. Men ikke gjør det, kakene er mye bedre når de er litt fuktige/seige.
Avkjøl kakene og legg dem i tett boks.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-PK og trykk på knappen: Print

Som vanlig tar jeg en liten bloggpause nå, jeg vet at desember er en måned ingen egentlig bryr seg om gresk mat😉
Men først vil jeg med dette bildet fra Hellas fineste by ønske alle mine skjønne lesere God Jul! Uten dere hadde ikke denne matbloggen eksistert. Vi ses på nyåret!

Jul

3 responses to “Koulourakia me amygdala / Julekaker med mandler

  1. Takk for søt gresk kakeinspirasjon i desember. Det er helt sikkert interesse også for gresk mat i desember, men jeg ser av statistikken på egen blogg at det sannsynligvis er mange som er på julebord, juleshopping og annen julestri om dagen. Færre som har tid til lesing av blogger, tror jeg. Og det er jo fint, tenker jeg. Ha en riktig god jul, enten du er i Hellas eller i Norge (synes jeg har sett hvit jul-bilder hos deg på Instagram…🙂

    • Hei Marianne🙂
      Ja, folk har nok annet å gjøre enn å lese blogger! Selv blir jeg veldig lysten på norsk tradisjonsmat i desember, så det føles helt greit å ta desemberpause. Men jeg ser også at jeg hvert år har mest besøk i september, oktober og november – etter folk har vært på hellasferie, kanskje?
      Og ja, lenge siden jeg kom hjem fra Hellas nå, og den ene dagen i vinter vi hadde snø i Stavanger måtte jeg jo ta masse bilder🙂

      Riktig god jul til deg også!

Legg igjen en kommentar

