Tips: Pitapizza med pastitsiofyll

Pitapizza

Jeg hadde en øse med kjøttfyll igjen etter at jeg hadde laget pastitsio. Etter at den hadde stått et par dager i kjøleskapet fant jeg ut at jeg burde bruke den til noe fornuftg. Så jeg smørte kjøttfyllet jevnt over et pitabrød, hadde noen sorte oliven på samt en neve ost.
Stekte pizzaen på rist i 250 grader og varmluft, og etter ca 8 minutter var pitapizzaen klar. Skikkelig kosemat!
Planlegger du å gjøre det samme, kan det være lurt å sløyfe kanelen i kjøttfyllet. Kanel på pizza er liksom ikke helt vellykket.

7 responses to “Tips: Pitapizza med pastitsiofyll

  1. Her kommer en liten historie om pizza med kanel:

    Mannen min (ingeniøren ;0) er pizzakokken her i huset – fredagspizzakokken. En av hans mange knallgode pizzaer er hans legendariske tunfisk- og reke-pizza, som en gang ble kanel-pizza (!) da han ved en feiltakelse byttet ut paprika med kanel.

    Kone og barn spiste og skrøt så godt vi kunne, av denne pizzaen som selvsagt ikke var av ingeniørkokkens aller beste, men han var temmelig misfornøyd, og den dag i dag er uttrykket «kanelpizza» hjertelig tilstede i heimen når det snakkes om mat som ikke er så veldig vellykket. Så – litt kanel i pizzaen kan det bli en god historie ut av, om ikke annet.

    PS – Da jeg gikk inn på bloggen din via din kommentar i min blogg, kom jeg inn på en engelskspråklig post fra 2010.

    • 🙂🙂🙂
      Herlig! Ja, sikkert ikke pizzaen, da, men historien.
      Og en ting er en anelse kanel med kjøttfyll, men sammen tunfisk og reker :-0 Dere var jammen snille som både skrøt og spiste!

      Apropos PS, uff, det skal ikke skje, for den norske bloggen er «hovedblogg», men jeg skal sjekke instillingene på nytt. Takk for at du ga beskjed! Burde egentlig bare sletttet den engelske versjonen, for jeg gidder aldri oppdatere den. Men men…

      • Kanel er godt til kjøtt ja! Jeg bruker kanel en del, både i indiske retter, afrikanske og greske.

        Hvilke andre land enn Hellas lager du forresten mat fra…?

      • Altså, jeg er ikke gal. Men jeg lager ofte tradisjonell britisk mat.
        Jeg elsker typiske retter som bangers and mash, shepherds pie og andre kjøttpaier, beef wellington, den typiske «sunday roast» med sprøbakte poteter, agurksmørbrød, fish and chips, bakewell tart, scones….
        Traus «comfort food» som passer bra i Norge. Og så leser jeg engelske matmagasiner med moderne britisk mat, og finner mye bra der også.
        Og selvsagt lager jeg mye italiensk mat, men det gjør jo alle.

        Du da? Favorittkjøkken?

  2. Moro! Og du høres slett ikke gal ut.😀 Skjønner godt «cravings» på britisk mat, spesielt «comfort food». Jeg har sjøl tenkt at jeg vil lage mer av dette.

    Nå liker jeg godt amerikansk mat også. Synes denne (i likhet med britisk) er undervurdert. Cajun, creolsk, BBQ, pulled pork, søtpotet fries, key lime pie, coleslaw og mye mer.

    I hverdagen blir det nok allikevel mest krydret mat her hjemme hos oss. Min mann liker best godt krydret mat og kanskje aller helst thai. Der er som oftest han kokken også.

    Jeg liker enda bedre indisk (og pakistansk mat), men også andre som typisk bruker mye «søtt» krydder. For eksempel afrikansk mat med bruk av nellik, kanel, vanilje. Og kinesisk mat med five spice powder. Søtt og sterkt, synes jeg er godt.

    Tex Mex er jeg også glad i. Som mange andre nordmenn står taco innimellom på menyen, men også chili-gryter, fajitas (og Margaritas ;0)

    Jeg vil si at jeg liker aller best å lage mat jeg ikke har laget før. Med smakskombinasjoner jeg ikke har hørt om før. Jo mer ukjent og spennende det høres ut, jo mer får jeg lyst til å lage det.

    Morsomt tema!🙂

  3. Tilbaketråkk: Mine favorittkjøkken | Marianne de Bourg

  4. Hei igjen :0)

    Jeg syntes det var så bra tema at jeg bare måtte skrive om det på egen blogg – og jeg fikk lyst til å høre mer om temaet (fra flere favorittbloggere).

    Hvis du har lyst til å svare på spørsmålene under, poster jeg dem med link til deg og en av dine favorittoppskrifter:

    1. Hva er ditt/dine favorittkjøkken og hvorfor?
    2. Er det ingredienser du er spesielt glad i?
    3. Kan du anbefale kokebøker fra ditt favorittkjøkken?
    4. Hvor leser du ellers om mat? (Magasiner, kokebøker, nettsteder, blogger m.m.).
    5. Kan du gi oss en oppskrift i denne sjangeren fra bloggen din? (For eksempel inspirert av et annet kjøkken enn greske…).

    Ha en fin ettermiddag og kveld!
    Vi snakkes (les: skrives)

    Hilsen Marianne

Legg igjen en kommentar

