Psaronefri me saltsa rokfor / Svinefilet med blåostsaus

psaronefri

Epi Skinis, På Scenen, er en av de beste tavernaene i min andre hjemby Nafplio, og når jeg er i Hellas går vi ofte der for å spise mezedes. Men rett som det er vil jeg heller ha en av hovedrettene deres, Svinefilet med blåostsaus. For den er sykt god. Ikke særlig gresk, selvsagt, men for meg er den det likevel, siden jeg forbinder den så sterkt med Epi Skinis. Der serverer de den sammen med villrisblanding og revne gulrøtter, akkurat som jeg har gjort her.

  • 1 svineindrefilet, 400 – 450 gram
  • 1 ss olivenolje
  • 1/2 liten løk, finhakket
  • 1 dl tørr hvitvin
  • 2 dl fløte
  • 50 – 100 gr blåmuggost, smuldret
  • 1/2 ts tørket timian
  • 1 dl finhakkede valnøtter
  • salt, pepper
  • ev. villrisblanding og reven gulrot
Salte og pepre svinefileten og brun den raskt i olivenolje i en stekepanne. La den ettersteke på 180 grd i stekeovnen til den er passe stekt, steketermometeret skal vise 65 – 70 grader, alt etter hvor godt du vil ha kjøttet stekt. Det tar et sted mellom 10 og 15 minutter i min ovn.
Imellomtiden har du løken i stekepanna og lar den småsteke til den mykner. Hell i hvitvinen og la den koke inn til det halve. Ha i fløte, blåmuggost og timian, og la det bare smelte sammen på svak varme. Smak underveis, blåoster har ulik smak og styrke, og din personlige smak er viktigere enn antall gram i oppskriften. Tilsett valnøttene og smak til med salt og pepper.
Hold sausen varm.
Når kjøttet er klart, tar du det ut av ovnen og lar det hvile 10-15 minutter under et klede. Skjær det opp i skiver og legg på tallerken. Hell stekesjyen i sausen og hell sausen over filetskivene. Server m f.eks villris og revne gulrøtter.
Til 2
For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Pe og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

