Tips til isbiter

20130821-141409.jpg

Mynte er en mye brukt urt i gresk mat, og rett som det er har jeg noen halvdvaske mynteblader i kjøleskapet. I steden for å kaste dem legger jeg fire-fem blader i hvert av kamrene i en isterningskuff, fyller på vann og fryser inn. Senere har jeg isbitene i fryseposer, og bruker dem etterhvert i vannglass og -mugger. Isbitene gir både vakker farge og en anelse myntesmak på vannet.
Har jeg brukt bare litt av en sitron, lime eller appelsin, deler jeg resten opp i skiver eller båter, legger dem enkeltvis på en tallerken til innfrysning. Deretter putter jeg dem i en frysepose, og bruker dem som fargerike isbiter i vann, brus eller drinker. Gratis, enkelt og vakkert!

5 responses to “Tips til isbiter

  1. Veldig smart! Vi kjøper mynte til bruk i Mojito, men det er gjerne et par glass i løpet av helgen og ofte visner urten før vi rekker neste Mojito-bonanza😀. Jeg har laget isbiter med bær (og postet på Instagram), og disse har jeg planer om å lage drinker og poste i bloggen. Tror det blir ganske sensuelt😉

    En urt jeg gremmer meg mer over er koriander, som jeg stadig kjøper (jeg elsker koriander), og som noen ganger visner før jeg får brukt den! Den vi kjøper i butikk her er så lite herdig altså. Kanskje den og andre urter kan fryses i isbitformer (for å få passe porsjoner)? Eller hakkes og fryses på brett, slik at det blir lett å ta ut litt og litt. Har du prøvd?

  2. Kan man ikke gjøre med koriander som med persille? Jeg klipper bladene av dem, legger dem i dobbel frysepose, «sutter» ut luften og fryser dem. Går så fint atte.😀 Så har jeg egen persille hele vinteren. Nesten.🙂

    • Aha, det hørtes jo lurt ut! Særlig det med luften.
      Jeg pleier å fryse dill ved å fjerne stilken, legge den i et lite syltetøyglass og fryse, og det funker fint om dillen skal blandes med annen mat (dvs ikke være til pynt). Men selv den blir sikkert enda bedre med fryseposer og lufttette omgivelser.
      Jeg har en diger bunt persille i kjøleskapet nå. Skal umiddelbart fryse halve på din måte. Takk for tips!

Legg igjen en kommentar

