Revythokeftedes / Kikertkaker

20130810-231321.jpg
For ikke lenge siden ble oppskrift på kikertkaker etterlyst, og her er den. Har du spist dem på en gresk taverna, er jeg ganske sikker på at disse ikke smaker likt. Kikertkaker er nemlig en slik rett hvor man bruker det man har og det er sesong for, det eneste konstante er de kokte kikertene. Det betyr selvsagt at her er det bare å improvisere med løk, urter og kryddere.
Kikertkaker er en mezerett, og det er veldig godt med tztatziki til, eller som jeg har gjort her: bare blandet gresk yoghurt med litt finhakket frisk rosmarin, salt og pepper.

Jeg har tidligere, da jeg la ut oppskrift til hummus, klaget over at det er vanskelig å få tak i tørkede kikerter i Norge. Derfor er denne oppskriften laget med utgangspunkt i en boks ferdigkokte bønner. Det går helt fint i dette tilfellet, faktisk!

  • 300 gr kokte kikerter
  • 1 sjalottløk
  • 1 vårløk eller en liten bit purre
  • 1 hvitløkfedd
  • 2 toppede ss friske urter, f.eks dill, persille, mynte
  • 1/2 ts allehånde eller spisskummen (kan sløyfes)
  • 4 ss hvetemel
  • 1 egg
  • salt, pepper
  • olivenolje til steking

Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og kjør til du har en tilnærmet jevn deig. Smak til med salt og pepper. Kikertene «stjeler» mye smak, så ikke vær redd for å krydre godt her. Sett deigen i kjøleskapet en times tid, eller lengre om det passer bedre.
Hell olje i en stekepanne, slik at den står ca 1,5 cm opp langs kanten. Varm oljen opp til den bruser rundt skaftet på en tresleiv. Ved hjelp av to spiseskjeer lager du boller/kaker som du har direkte oppi oljen. Stek ett lag av kikertkaker om gangen, et par-tre minutter på hver side, til de er gyllenbrune. La dem renne av på kjøkkenpapir. Spises lunkne eller romtempererte.
Ca 12 kaker

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Mk og trykk på knappen: Print

6 responses to “Revythokeftedes / Kikertkaker

  1. Det var her jeg hadde tenkt å skrive at jeg elsker kikerterter, før jeg kom på at jeg tidligere har skrevet at «jeg elsker» diverse andre ingredienser, sikkert både i min blogg og i din. Jeg kan nevne søtpoteter…bringebær…ja, jeg husker ikke, men det er typisk meg å ha «dilla på» ting.

    Men det er sant. Jeg elsker kikerter. Og selvsagt masse andre ingredienser – jeg er jo glad i mat :). Så disse er nok en veldig god falafel-variant (som jeg også elsker ;). (Spesielt hummus – oh la la, ikke spesielt gresk, men allikevel).

    Så, i hvert fall, disse kikertkakene vet jeg bare at jeg liker, skal sette dem på minnet og lage dem/gi deg tilbakemelding en gang.

    Takk for fine oppskrifter :0)

    • Forstår deg så godt – jeg kan også sette «elsker» foran en hel masse råvarer, og det er jo bare flott! Akkurat nå gleder jeg meg stort til i morgen, for jeg skal til en venninne som jeg vet skal servere ferske reker, og det er noe jeg absolutt elsker – og som er så ugresk at jeg aldri får brukt det her på bloggen.
      Serverte forresten reker, brød og aioli til et par grekere som var på besøk hos oss i Norge en gang. De synes det var, mildest talt, rart. Burde nok heller disket opp med kikertkaker 🙂

      • Så reker er ikke veldig gresk. Hva jeg lærer!? Det visste jeg virkelig ikke. Reker og brød og aioli minner meg om båtturer i Oslo-fjorden da jeg jobbet som innkjøper i skipsindustrien – og sommerfester med avgang fra Aker Brygge var fast takst. Reker, loff, majones og hvitvin likeså. Gode minner!

        Har forresten nettopp ryddet og sortert i kokebøkene mine, og et par greske dukket opp (og jeg tenkte umiddelbart på deg). Har planer om en «Vis meg dine kokebøker»-serie med stafettpinner videre til mine matbloggfavoritter. Er du i så fall med…? 😀

        Nå er det pappapizza hvert øyeblikk her. Typisk fredagsmat i debourg-heimen :0). Oregano, parmaskinke og «lots of» hvitløk» denne gangen. (Litt forskjellig pizza hver gang :).

        Håper du spiser noe godt der du er.

        HIlsen sulten-Marianne…

  2. Marianne, klarer ikke svare på «svar til svar», så jeg må fortsette her.
    I Hellas er rekene enten i tomatsaus (garides saganaki), eller grillet. Store, kalde, friske reker som smaker hav er typisk norsk for meg.

    Jada, blir gjerne med på kokebok-opplegg, høres kjekt ut!

    Jeg er gressenke for tiden (grekeren er i Hellas, jeg i Norge), og det blir bare en enkel salat i løpet av kvelden, siden jeg spiste litt for mye pai på en venninnelunsj i dag…

    Ha en fin helg!

  3. Så spennende med allehånde i! Det synes jeg er et fantastisk krydder, men det er ikke så ofte jeg får brukt det. Disse vil jeg prøve! 🙂

    • Allehånde er undervurdert!
      Men det brukes ganske mye i gresk mat. Søker du med nettopp ordet allehånde i søkefeltet oppe i venstre marg, finner du ganske mange flere oppskrifter med dette gode krydderet på bloggen.
      God apetitt 😉

Legg igjen en kommentar

