Efkoli patatosalata / Enkel potetsalat

Potetsalat

Jada, jeg vet at det ikke er første gang jeg begeistret legger ut om den greske matens vidunderlige enkelhet, hvor få ingredienser som kommer sammen får lov å smake av seg selv samtidig som de sammen utfyller og gleder seg i hverandres selskap. (Det er helt sikkert ikke siste gangen jeg skriver om det heller.) Denne potetsalaten er en slik rett, som kanskje ikke ser så himla spennende ut ved første øyekast, men som du vil smake, om du altså lager den, at den er en helt fortreffelig kompis til sommerens grillmat.
Mange greske matblogger har oppskrift på enkel potetsalat, men akkurat denne oppskriften kommer fra Olive Tomato, og bloggeren skriver at det fine med salaten er at den faktisk smaker potet, de andre ingrediensene bare fremhever den smaken. (Og det er jo flott når man er en potetsalat.) I tillegg er den veldig piknik-vennlig, da den ikke, som mange andre potetsalater, inneholder majones, noe som jo ikke holder seg særlig lenge i en plastboks under sommersola.
Tidligere har jeg lagt ut oppskrift på Potetsalat med ost og Potetsalat med kapers.

Et lite rødløktips: Den norske rødløken er ofte rammere/sterkere enn den greske. Det gjør ikke noe når den skal kokes, men når den skal spises rå kan du legge den ferdig opphakket i kaldt vann i minst ti minutter. Da blir den mildere.

  • 1 kg poteter
  • 0,75 – 1,25 dl god olivenolje (du bestemmer mengden)
  • 2 ss ferskpresset sitronsaft
  • 1/2 liten rødløk, hakket
  • tørket oregano
  • salt

Kok potetene møre, skrell dem og skjær dem i biter. Har du det travelt skreller du potetene og skjærer dem i biter før du koker dem. Pisk sammen olje, sitronsaft og salt, og bland dette godt med de (NB!) varme potetbitene. Tilsett løk, samt oregano som du smuldrer med fingrene for å frigjøre smaken. Spis varm eller romtemperert.
Som en variant kan du tilsette litt sennep i olje/sitrondressingen.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-M2 og trykk på knappen: Print

4 responses to “Efkoli patatosalata / Enkel potetsalat

  1. Majonespotetsalat har jeg aldri vært fan av. Denne derimot, kan jeg nok like. Oregano (eller er det kanskje timian) er en av mine favoritturter. Urten gjør det meste bedre. For eksempel bruker jeg gjerne nesten en hel urtepotte i salaten, istedenfor smakløse salatblader, som jeg synes blir ganske kjedelig. Har erstattet salatbladene helt i salaten også, med for eksempel basilikum :0)

    Og takk for rødløktipset. Det var nytt for meg!

Legg igjen en kommentar

