Varm eller kald linsesalat med stekt egg

Linser

En lettvint lunsj eller middag, med masse deilige smaker, det er denne linsesalaten. Litt uvant kombinasjon for våre ganer, men egg + linser er jo ikke akkurat revolusjonerende heller, da.
Oppskriften, som jeg har endret mengdene i, er fra Umbria, og jeg fant den på den strålende matbloggen Italian Food Forever. Og jada, jeg kunne googlet og funnet en tilsvarende gresk oppskrift, bare minus egg og bacon, men det er sommer, det er sol og det er søndag, så jeg gadd  ikke.

  • 2 + 2 ss olivenolje
  • 4 skiver røkt bacon, i småbiter
  • 1 rødløk, grovhakket
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 2 gulrøtter, i biter
  • et par selleristilker, grovhakket
  • 2,5 dl brune eller grønne linser
  • ca 4 dl kyllingkraft eller -fond
  • 1 ts finhakket, frisk rosmarin
  • 1 ts finhakket, frisk timian
  • salt, pepper
  • 2 egg

Fres baconet i 2 ss olje til det er lettbrunet. Tilsett løk, hvitløk, gulrot og selleri, og fres 2-3 minutter til. Vask linsene godt under rennende vann, og hell dem i gryta sammen med kraften. Ha oppi rosmarin og timian. Kok opp, legg på lokk og småkok til linsene er møre, det tar ca 30 min. Pass  at det ikke koker tørt, tilsett litt vann om det er fare for det.
Like før det er ferdigkokt steker du eggene i resten av oljen. Smak linsene til med salt og pepper, fordel dem på to tallerkner, og legg et egg på hver.
Alternativt kan du avkjøle linsene til romtemperatur før du steker egget, godt det også!
Til 2

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-LS og trykk på knappen: Print

7 responses to “Varm eller kald linsesalat med stekt egg

  1. Ja, det ligner på noe jeg pleier å lage med puy-linser, men uten løk. Linser kan jo være litt «kanon» og løken gjør ikke saken bedre 😉 Sellerirot kan erstatte selleristilker og (tørkete) provence-krydder og grønnsakbuljong går fint som erstatning. Dessuten blir det da en ren vegetarrett. Ikke akkurat vegan kanskje, men jeg syns det er syndig godt med smør i linsene. Hva med en dash gresk yoghurt som tilbehør og kanskje det blir helt gresk til slutt 😉
    Hvis de har gode grove pølser i Hellas, så er linsene perfekt tilbehør. Jfr tidligere oppskrift på pølsegryte.

    • En av de tingene som er så fint med gresk mat, er at man kan erstatte ingredienser i vilden sky. Det gjør jo også grekerne, de tar det som er i sesong eller det som er i kjøleskapet, om de foretrekker noe annet. Selv kjøper jeg sjelden verken selleristilker eller sellerirot hvis jeg bare skal ha litt av det, men bruker friske eller tørkede selleriblader, noe som dessverre ikke er lett å få tak i i Norge. (Jeg kjøper med den tørkede varianten hjem fra Hellas og bruker den til mye.)
      Tusen takk for gode tips og ideer, mamsen!

  2. Stadig like kjekt å lese din blogg. Spesielt nå som ferien på Kreta er over og vi er hjemme igjen. Skal nok prøve meg på en og annen rett. Takk!

  3. Jeg er veldig glad i både linser og egg, så denne retten ville vært en perfekt lunsj for meg :0). Har kjøpt bacon (av kalkun) til halv pris også, så mange av ingrediensene er allerede i hus…

    Hvordan er det med søtpoteter i Hellas – er det mye brukt? Jeg er veldig glad i søtpoteter og tenker meg at rester fra en og annen middag kunne fint vært brukt i denne retten istedenfor gulrøtter. Kan selvfølelige bruke det uansett :D. Som du skriver, man tar det man har :).

    PS – Har sans for sommer-sol-og-søndag-greia di 😉

Legg igjen en kommentar

