Gode greske bøker

Books

Neida, du behøver ikke kunne gresk, her snakker jeg om oversatte bøker. De fleste av dem riktignok på engelsk, men jeg oppgir norsk tittel dersom jeg vet at boken er oversatt. De fleste bøkene kan kjøpes på Amazon.co.uk. Noen av bøkene er skrevet av grekere, andre er skrevet av andre folk, felles for dem alle er at de foregår i Hellas eller handler om greske mennesker og historier, og at jeg koste meg med dem.

Dette er ikke noen rangert liste, det er mest romaner men ikke bare det, og det er sikkert bøker jeg har glemt å ta med her. Jeg skriver om bøker fra dette og forrige århundre, så klassikere som Odyssevs og Ødipus og de har jeg utelatt.

Har du egne bokanbefalinger av gresk art? Kommenter gjerne!

Astradeni av Eugenia Fakinou (Kedros, 1991) Elleveåringen Astradeni må flytte fra den fredelige øya Symi til Athen. Historien fortelles sett gjennom hennes øyne, vi opplever Astradenikontrastene (og sjokket) mellom en avsidesliggende øy med tradisjonelle verdier og tette bånd, til et kaotisk, moderne og «kaldt» Athen.

Achilles’ financee av Alki Zei (Kedros, 1991)
Eleni er en ung kvinne som møter Achilles, en geriljakriger og kommunist. Historien foregår rundt militærkuppet i Hellas i 1967, og vi følger Eleni fra hun er en sjenert, lettpåvirkelig kvinne til hun finner sitt eget ståsted i livet.

A deeper shade of Blue av Paul Johnson (Hodder & Staughton, 2002)
Paul Johnson, en skotte som har studert gresk ved Oxford og bor delvis i Hellas, har skrevet flere kriminalromaner som foregår i Hellas. Hans protagonist, gresk-skotske Alex Mavros, må her nøste opp mord på en gresk øy.

Target: Tinos av Jefferey Siger (Poisoned Pen, 2012)
Denne boken er i samme kategori som den over: lettlest krim som foregår i Hellas. Dette er fjerde bok i serien om politimannen Andreas Kaldis, han løser denne gang en mordgåte som tar ham bl.a. til et lugubert strøk i Athen og altså til øya Tinos. Mordet har sammenheng med det veldig religiøse livet på Tinos, men ikke la det skremme deg. Eller jo, forresten… Det er jo en kriminalroman.

ChurchLearn Greek in 25 years av Brian Church (Athens News)
Du trenger ikke ha lyst til å lære gresk for å lese denne boken. (Etter å ha lest den, kommer du iallfall ikke ha lyst.) Men vil du ha deg en god latter på hver side du leser, leverer Learn Greek in 25 years nettopp det. Church, en brite som arbeidet i den nå nedlagte avisen Athens News, skriver vidunderlig lett og morsomt om gresk språk og masse annen greskhet, tatt fullstendig på kornet.

The house on Paradise Street av Sofka Zinovieff (Short Books, 2012)
Skal jeg utpeke en favoritt blant de nyeste bøkene her, må det bli denne. Den er så full av livsvisdom og klokskap, samtidig som den forteller svært mye interessant om det greske samfunnet, i perioden fra andre verdenskrig og helt opp til dagens Hellas. Zinovieff har engelsk og russisk bakgrunn, og bor i Hellas.

Eurydice Street, a place in Athens av Sofka Zinovieff (Granta books, 2005)
Selvbiografisk bok som handler om perioden da forfatteren, hennes greske ektemann og deres to døtre flytter til Hellas. Kulturkollisjoner og tilpasning er bokens tema, men skrevet på en morsom og lettlest måte.

Harlot’s Sauce: A Memoir of Food, Family, Love, Loss and Greece av Patricia Volonakis Davis (Harper Davies, 2008)
Nok en selvbiografisk bok, skrevet av et fyrverkeri av en italiensk-amerikaner som møter en gresk-amerikaner og flytter til Hellas. Tittelen sier vel igrunnen det meste her, og fortellingene i boken fikk meg både til å le og gråte en skvett.

(For ordens skyld: jeg er facebook-venn med både Sofka og Patricia, men her anbefaler jeg bøkene fordi de virkelig er gode, ikke pga vennskap).

"Jeg håper ingenting. Jeg frykter ingenting. Jeg er fri." Berømt Kazantzakis-jungelord.

«Jeg håper ingenting. Jeg frykter ingenting. Jeg er fri.»
Berømt Kazantzakis-jungelord.

Freedom and death av Nikos Kazantzakis
Dette er en av de mest kjente og omdiskuterte bøkene i tradisjonell gresk litteratur, og Kazantzakis en av Hellas’ virkelig store forfattere. Boken handler om den krigerske kaptein Michalis, men er likevel poetisk og vakker og fullspekket av det meste man krever av en god bok. Boken er oversatt til norsk med tittelen Frihet eller død.

Zorba the Greek av Nikos Kazantzakis
Er det noen som ikke har sett filmen? Boken er enda bedre! Alexis Zorbas regnes, iallfall av oss utlendinger, som selve prototypen på en livsglad, optimistisk greker på tross av alle understrømmene av sorg og mørke som finnes i livet hans. Boken finnes på norsk med tittelen Fortell Zorbas, fortell.

Kreta-døgn av Tove Nilsen (Oktober)
Jeg leser alt av Tove Nilsen! I denne boken forteller hun om sitt feriekreta, et Kreta sikkert mange andre vil kjenne seg igjen i. Enkelte ganger synes jeg hun har en slags ovenfra-og-nedad-beskrivelser til enkelte av grekerne i boken, men kanskje tar jeg feil, og kanskje har det bare med litt misforståtte kulturelle oppfatninger å gjøre. Uansett: boken er svært lesverdig!

SomozaThe Athenian murders av Jose Carlos Somoza (Abacus, 2003)
En underlig, fascinerende bok som oppslukte meg fullstendig, men som en venninne ikke orket å lese ferdig. Boken veksler mellom å foregå i antikkens Hellas og i nåtiden, hvor nåtiden beskrives gjennom en oversetter av et antikt manuskript. Han oppdager snart lenker mellom hans eget liv og manuskriptet. Kjempebra! Somoza er cubaner, bosatt i Spania, og han vant den prestisjefulle prisen Crime Writers’ Association Gold Dagger for denne boken.

KallifatidesEtt nytt land utanför mitt fönster  av Theodor Kallifatides (Albert Bonnier, 2001)
Kallifatides er en greker som har gjort svenske av seg, så alle bøkene hans finnes på svensk, og alle er lesverdige. Grunnen til at jeg trekker fram akkurat denne, er hans herlige observasjoner som greker i Sverige. Men les også gjerne romanen Kjærligheten, som er oversatt til norsk.

Greek sapouni av Maro Kentros (Createspace, 2010)
Morsom roman om greske immigranter i USA, om hvordan de forholder seg til «det greske» kontra «det amerikanske», og om å balansere sin egen etnisitet med det nye hjemstedets kultur. Sapouni betyr såpe på gresk, men dette er ingen såpeopera, selv om boken er underholdende og lettlest er den også tankevekkende.

NordbyForvandlinger – Et moderne møte med greske myter av Terje Nordby (Andresen & Butenschøn 2006)
Dette er den beste boken jeg har lest om gresk mytologi, og den er attpåtil på norsk, skrevet av den norske mytetolkeren Terje Nordby. Ikke bare forteller boken om guder og gudinner, helter og halvguder i den greske mytologien, den setter mytene i sammenheng med vårt moderne liv. Du vet det sies at Hellas er Europas vugge? Etter å ha lest Forvandlinger er du helt enig!

Magikeren (The Magus) av John Fowles
Det passer bra å avslutte med denne romanen, som altså er oversatt til norsk. Den er et rent eventyr av en bok, om den unge læreren, engelskmannen Nicholas Urfe, som kommer for å arbeide et år på en gresk øy. (I boken kalles øya Fraxos, et oppdiktet navn, men forfatteren har senere fortalt at øya han har lagt historien til er den argo-saroniske øya Spetses.) Her er kjærlighetshistorier, mysterier og en rik greker vi ikke helt vet hva vi skal tro om, men først og fremst er det en vakker og presis beskrivelse av det greske landskapet, de duftende vekstene, det hvite, greske lyset, og det kjølende, blå havet.

15 responses to “Gode greske bøker

  1. Captain Corellis Mandolin og Birds without wings, begge av Louis de Bernieres – begge blant mine favorittbøker. Begge er oversatt til norsk og Captain Corelli er dessuten filmet.
    The Island av Victoria Hislop – litt mer lettbeint enn de to øverste, men absolutt verdt å lese.

    • Ja, de burde jeg jo tatt med, for jeg er helt enig med deg!
      Visste du forresten at Øya er blitt en gresk tv-serie? Du finner visstnok de fleste episodene på YouTube med engelsk teksting.

      • Linda Sara Grytan

        The Thread (Tråden) av Hislop er den beste av hennes syns jeg🙂 Jeg har vært på utkikk etter tv-serien (Øya) så nå skal jeg på YouTube jakt😉 takk for tipset🙂

  2. For en utrolig bra bloggpost. Tusen takk for tips! Jeg må ta en tur på biblioteket, skjønner jeg🙂

  3. Her mangler det en bok, ser jeg: Kaffe og kamaki, som leserne kan finne her: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3018354

  4. Takk for interessante tips. De er notert. Amazone neste.

  5. Flott liste over greske bøker! Ellers mange herlig matoppskrifter, all ære til deg.

  6. Tilbaketråkk: Nye venner og tre matblogger – Cocktail chic

  7. Tilbaketråkk: Nye venner og tre matblogger | Marianne de Bourg

Legg igjen en kommentar

