Manitaria me dyosmo / Sopp med mynte

Myntesopp
Stekt sopp er en slager på et mezedesbord. Det finnes et utall varianter, og tidligere har jeg blogget om sopp med fløte. Bare se her om du ikke tror meg.
Retten tar ikke mange minuttene å lage, og smaken er helt nydelig. Og har du ikke tenkt å lage mezedes med det første, kan du spise dette som forrett sammen med noen strimlede salatblader. Eller bruke det over spaghetti sammen med litt reven ost.
  • 3 ss olivenolje
  • 400 gr sopp, her har jeg brukt portobello
  • 1-2 hvitløkfedd, knust eller mortret
  • 2 ss sitronsaft
  • 2 ts revet sitronskall (bare det gule)
  • 1 ss smør
  • 2-3 ss finhakket, fersk mynte
  • salt, pepper
Skjær soppen i store biter, og fres den i olivenoljen sammen hvitløk, tilsett resten, rør rundt til smøret smelter, og smak til med salt og pepper.

Kan spises varm eller romtemperert.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-K8 og trykk på knappen: Print

12 responses to “Manitaria me dyosmo / Sopp med mynte

  1. Mynte på soppen, det skal jeg jammen prøve når jeg en gang kommer meg til steder der de selger fersk sådan. Ellers kan jeg anbefale den franske varianten med estragon (fersk eller tørket).

  2. Jeg er egentlig ikke så enormt glad i sopp (men må jo lage det når familien vil ha). Tenker at denne oppskriften kunne være noe for meg da frisk mynte og sitronskall vil gjøre den lit mer «etandes»😉
    Bra oppskrift. Igjen🙂

  3. Jeg blir så inspirert av den greske maten din, og nå hadde jeg bestemt meg for å lage denne retten, kjøpte portobellosopp, men tror du de hadde mynte? Nei! Men lure-Marianne har tørket mynte (krydderglass fra Santa Maria) på lur, så Sopp med mynte skal bli😀

  4. Tilbaketråkk: Nye venner og tre matblogger – Cocktail chic

  5. Tilbaketråkk: Nye venner og tre matblogger | Marianne de Bourg

Legg igjen en kommentar

