Helsikens vampyrer

kveldDere har forstått nå at jeg er begeistret for det meste greske. Nuvel. Det finnes (noen få) greske forhold jeg ikke er det minste begeistret for, og en av dem er myggen. De finnes over alt i Hellas. Ikke nødvendigvis på ethvert sted enhver sommer, men du vet aldri når de små djevlene dukker opp. De trenger bare litt stille ferskvann, litt varme, og vips er der armadaer av dem.
Jeg deltar på en god del nettfora om Hellas, og det samme spørsmålet dukker opp rett som det er: Hva med myggen? Så derfor skriver jeg litt om det her.

Mygg

Etter en natt, for en del år siden, i Pythagorion på Samos, våknet jeg opp med 37 myggbitt på leggene. Etter det har jeg vært i intolerant eller allergisk mot myggbitt. Hvert eneste stikk hovner opp til  å bli minst på størrelse med en tjuekroning med haug på eller betydelig større, det klør infernalsk, og hele området ved stikket blir snart stivt og ømt. Og det varer i flere dager, rett som det er opptil en uke.

Så jeg har forsket på de fleste myggmidlene. Her er mine tips, og de funker bedre enn mange andre du kan lese om, som Dekk huden med klær (i 30 grader pluss? Og snakker vi burka her?), ikke drikk alkohol (på ferie i Hellas?), sigarettrøyking ( det hjelper det, littegrann, men herregud) og dra utenom myggsesongen (Hellas om vinteren er flott, men har ikke slått helt an i Norge.)

P1010665

Det beste er å forhindre stikkene, selvsagt. De små djevlene biter som oftest ved solnedgang og etterpå (de forsvinner ved soloppgang som vampyrer flest), så etter ettermiddagsdusjen smører jeg meg inn med Korres sitrus body milk. Den virker, på meg iallfall, bedre enn antimyggmidler, og i tillegg lukter den nydelig og føles veldig god for huden. Kjøpes på apotek i Hellas, og det er godt mulig andre bodylotions med sitronduft funker like bra. Insisterer du på å bruke antimyggmiddel, eller synes det er for feminint med bodylotion, kjøp Mygga på et norsk apotekDen funker veldig bra mot gresk mygg, men lukter ikke akkurat deilig, og gir hvitaktige striper på din etter hvert brune hud. (Ikke permanente striper da…)

Og i nøden, du sitter der på baren og kommer plutselig på at du har glemt å smøre deg? Bruk sitron! Jeg har kjøpt en gin tonic nå og da for å bruke sitronskivene i glasset til å smøre kroppen med. Og ja, det var selvsagt bare derfor…
P1010676På hotellrommet må du også sørge for å ta livet av de ekle blodsugerne. I de fleste supermarkeder i Hellas kan du kjøpe, for en billig penge, små antimyggmaskiner du setter i kontakten. De med væske funker bedre enn de med tabletter, men begge funker. MEN, de funker bare skikkelig om vinduer og dører er lukket. Det betyr at om du skal til Hellas i juli eller august, skaff deg et hotel med air condition, med mindre du faktisk liker å sove i en badstue.
P1010668Er uhellet ute, dvs du har blitt stukket, gå på apotek og kjøp antiklømiddel. Har du ikke store plager funker sikkert fenistilkrem eller tilsvarende, og det er det de vil tilby deg først. Er du skikkelig plaget av stikkene er slike standardremedier ikke godt nok, så be om Fucicort Lipid eller, enda bedre, Celestoderm-V with Garamycin. Bare ikke bruk dem om du må smøre kremen nær øynene, har apotekere fortalt meg. Kremer som det fås bare på resept i Norge, fordi de inneholder antihistaminer og antibiotika. Og vi skal ikke overdrive bruken av antibiotika, men har du et myggstikk som vokser til en halv tennisball og klør som bare sattan, så gjør iallfall jeg det. Overdriver, altså.
Har du gode myggråd eller myggrealterte historier? Del dem gjerne!

6 responses to “Helsikens vampyrer

  1. Hej. Tak for dine gode indlæg på bloggen! Vi har et gammelt landsbyhus på Kreta, og kommer der ofte – også i myggesæsonen. Jeg har købt Anti insect olie hos Marianna i Maroulas, og det er det mest effektive jeg endnu har fundet. Kender godt Korres produkter og køber altid et lager af disse gode sager med hjem til Danmark. Købes meget billigt, som du skriver, på apoteker i Grækenland og i lufthavnene.
    http://www.mariannas-workshop.gr/index.php?p=products
    Vh Britta.

  2. Vitabutikkene (i alle fall den på Bryn-senteret i Oslo) har Korresprodukter.
    Der får du også kjøpt Korres sitrus body milk, kr 149.-
    Ellen

    • Vitabutikkene i Stavanger har også noen Korresprodukter, så det gjelder kanskje hele vitakjeden. Bra du minte oss om det, Ellen! Imidlertid koster body milken bare 7 euro / 55 kr i Hellas, så skal man dit lønner det seg å vente med kjøpet🙂

  3. Hei, her er jeg igjen! Jeg brukte Verbena eau de cologne, dusjet raust og fikk ikke stikk på armer og overkropp. På apoteket i Plomari kjøpte jeg «Bodylotion for the summer» fra Propoline med basilikum og geranium. Itillegg til deilig duft var jeg helt «stikk-fri» på bena.

    • Hei igjen, Anne!
      Flott med flere tips! Virker som det er mange alternativer til de vanlige myggmildene, og det er jo veldig fint.
      Kan nevne, til deg og andre som måtte lese dette, at Korres sin sitrus-bodymilk som jeg har sverget til, har vært nesten umulig å få tak i i år. Gikk over til en annen Korres bodymilk, med Green Tea, og den funket også strålende.
      Hurra for en stikkfri sommer!

Legg igjen en kommentar

